Från analog till digital:

FashionTech och MediaTech - från analog till digital

Stänger om 9 veckor

Med det här erbjudandet vill vi skapa möjlighet för nya digitalt utvecklade tjänster inom FashionTech och MediaTech. Vi vänder oss till projekt inom produktion, tjänster eller konsumtion i modebranschen och till projekt inom mediabranschen.

Erbjudandet i korthet

treklover1

Vad kan ni söka för?

Innovationsprojekt kring bärbart mode inom branscherna FashionTech eller MediaTech

treklover2

Vem kan söka?

Juridiska personer, som aktiebolag, offentliga organisationer, forskningsorganisationer

treklover3

Hur mycket kan ni söka?

Total budget för utlysningen är 32 miljoner kronor under två år.

Viktiga datum

  • 1 jun 2017
    Öppnar för ansökan
    1 jun 2017
  • 29 aug 2017
    Ansök senast kl 14:00
    29 aug 2017 kl 14:00
  • 16 okt 2017
    Beslut meddelas
    16 okt 2017
  • 1 nov 2017
    Projekt får starta
    1 nov 2017
  • Vad ska projekten handla om?

    Med satsningen vill vi stödja förändring och uppbyggnad av de ekosystem som växer fram inom branscherna FashionTech och MediaTech. Med ekosystem menar vi de nätverk för samarbete och innovation som finns inom branscherna.

    Vi vill skapa möjlighet för nya digitalt möjliggjorda tjänster inom något av följande områden:

    • FashionTech – nya tjänster för produktion, konsumtion och användning av bärbart mode.
    • MediaTech – nya tjänster för produktion, konsumtion och användning av nyhetsmedia

    Därför satsar vi på ekosystemen kring FashionTech och MediaTech

    Förändringstakten i världen ökar när analoga tjänster digitaliseras och får en snabbare spridning. Sektorer förändras radikalt och traditionella strukturer utmanas. Digitalisering och tjänsteinnovation är två krafter som driver denna snabba utveckling.

    Tjänsteinnovation flyttar fokus från tekniken som möjliggörare till att även handla om de användare som affärsmodellerna skapas kring. Tillsammans driver dessa två krafter utvecklingen av ekosystemen för samarbete och innovation inom branscherna.

    De två utpekade områdena delar några gemensamma utmaningar och möjligheter som innovationsprojekten bör ta fasta på:

    • Att en stark motor för innovation ofta återfinns nära användning och slutkund.
    • Att den digitalt möjliggjorda tjänsteinnovationen ofta baseras på en ny affärsmodell som till exempel innefattar ny prissättningsmodell och en ny sammansättning av ekosystemet.

    Passar erbjudandet ert projekt?

    Vi söker utmanande projekt med hög innovationshöjd. Projekten ska sikta mot att skapa nya kundvärden och ske i samverkan mellan två eller fler parter. De ska rymmas inom något av dessa två områden:

    • FashionTech – Nya tjänster för produktion, konsumtion och användning av bärbart mode. Vi söker projekt som har som mål att genom digitaliseringens verktyg transformera organisationer och institutioner inom bärbart mode. Vi riktar oss mot satsningar som på ett innovativt sätt vill arbeta med teknik för att utveckla modets digitalisering för nya tjänster.
    • MediaTech – Nya tjänster för produktion, konsumtion och användning av nyhetsmedia. Vi söker projekt som har som mål att genom digitaliseringens verktyg transformera organisationer och institutioner verksamma inom nyhetsmedia. Vi riktar oss mot satsningar som på ett innovativt sätt vill arbeta med teknologi för att utveckla nyhetsjournalistik och nyhetsmedias affärsmodeller.

    Påbörja ansökan i god tid

    Frågor?

    Erik Sundström

    Programansvarig

    08-4733057

    erik.sundstrom@vinnova.se

    Erik Sundström

    Programansvarig

    46 8 473 30 57

    erik.sundstrom@vinnova.se

    Joanna Franzén

    Handläggare

    46 8 473 30 54

    joanna.franzen@vinnova.se

    Jenny Johansson

    Administrativa frågor

    46 8 473 30 13

    jenny.johansson@vinnova.se

    Vinnovas IT-support

    Tekniska frågor om er ansökan i Intressentportalen

    46 8 473 32 99

    helpdesk@vinnova.se