Your browser doesn't support javascript. This means that the content or functionality of our website will be limited or unavailable. If you need more information about Vinnova, please contact us.

Musik på nytt sätt

Musikbranschen var en av de första branscherna som vändes upp och ner av digitaliseringen. Men det betyder inte att utvecklingen i branschen har tagit stopp. Bara i år lanseras två svenska innovationer som skapar helt nya förutsättningar, både för musiker och för deras fans.

Det började som en doktorsavhandling 2008. Linda Portnoff, då forskare på Handelshögskolan i Stockholm, ville titta närmare på hur de ekonomiska relationerna egentligen såg ut mellan artister, skivbolag och andra inblandade.

POrträttbild Linda Portnoff
Linda Portnoff

I samma veva hade musikbranschen fått stora problem med illegal fildelning. Linda Portnoff, som 2013 hade gått vidare till att vara vd för intresseorganisationen Musiksverige, såg att det fanns många olösta problem när det gällde finansieringen, men också att risktagande och intäkter fördelade sig snett mellan olika aktörer.

– Sedan 2009 ökar intäkterna på alla områden inom musikvärlden, både för konserter, upphovsrätt och inspelningar, men det är väldigt skevt fördelat, säger Linda Portnoff.

För i grova drag består musikbranschen idag efter flera år av konsolideringar framförallt av några få globala musikbolag som Universal Music Group och Warner Music Group.

– I kombination med Apple och Google styr de väldigt mycket och dikterar i princip villkoren på marknaden. Säger Apple att en låt ska kosta 99 cent på iTunes, då kostar låten 99 cent oavsett vad upphovspersonen tycker om det och oavsett vad fansen är beredda att betala.

Marknadsplats för musik

Som ekonom tyckte Linda Portnoff att det här var fel. Varför skulle ett amerikanskt it-bolag ha monopol på att bestämma vad musik, som berör så många människor, ska vara värd? Borde det inte vara upphovspersonerna och lyssnarna som satte priset? Där och då föddes tanken att skapa Riteband, en digital marknadsplats för prissättning av musikrättigheter.

– Det är inget nytt att handla med rättigheter till musik. David Bowie sålde till exempel rätten till de framtida intäkterna på valda delar av sin katalog för många år sedan. Skillnaden då var att det var en riktad emission till några få mycket förmögna människor som fick betala en stor summa för ett färdigt paket.

Med Riteband däremot vill Linda Portnoff skapa en marknadsplats där vem som helst kan gå in och köpa rättighetsintäkter ner på låtbasis, ja till och med andelar av låtar.

– Vi har tagit fram värderingsmodeller som räknar ut vilket initialt värde framtida upphovsrättsintäkter till en låt ska ha. Sedan splittrar vi upp det på mindre andelar som går ut till försäljning till allmänheten, och beroende på hur intresset ser ut för en viss låt kommer priset att fluktuera upp och ner.

Tanken är att Riteband ska kunna bli en möjlighet för kreatörer och andra rättighetsägare inom musikbranschen att få förskottsfinansiering.

– Samtidigt skapar det en marknad där fans kan köpa och sälja rättigheterna de äger, precis som en aktiemarknad. På så sätt kan fansen till och med tjäna pengar på sin investering när de säljer rättigheter som har gått upp i pris.

Sedan februari jobbar Linda Portnoff och hennes team heltid med Riteband och de hoppas kunna lansera tjänsten i slutet av 2018 eller början av 2019. Och även om hejaropen och intresset från investerarna idag är massivt har det inte varit en spikrak resa.

Långsiktigt hållbar

– Musikbranschen är lite grann som låten California: du kommer in men aldrig ut. Det är samma personer som jobbar där som alltid har jobbat där, och framförallt på maktpositioner är branschen väldigt homogen. Det har lett till att förändringslustan inte alltid är så jättestor och det märkte vi också av i början. Men nu känns det jättekul, för vi märker att framförallt kreatörerna längtar efter nya möjligheter att kunna finansiera nästa inspelning eller turné.

Och Linda Portnoff är övertygad om att det finns pengar att tjäna i musikbranschen framöver.

– Upphovsrätten finns just för att musik är en så långsiktigt hållbar produkt som fortsätter att ha ett värde på lång sikt, och har man bara lite fantasi och kreativitet kan man hitta många sätt att kapitalisera på den.

App-store för musiker

Men det är inte bara musikbranschens mer affärsmässiga delar som påverkas och utvecklas av digitaliseringen, nu är det dessutom dags för själva instrumenten att kopplas upp mot internet. Svenska start-up-företaget Mind Music Labs, grundat av Michele Benincaso, fiol- och gitarrbyggare från Italien och numera bosatt i Stockholm, har nämligen precis lanserat ett nytt operativsystem för musikinstrument.

– Om du tittar på telefoner är det en enorm skillnad mellan en telefon från 1950-talet och en smart telefon, men om du tittar på en elgitarr har den inte utvecklats tekniskt överhuvudtaget. Den har fortfarande en sladd som du sticker in i förstärkaren och sen är det klart.

Porträttbild Michele Benincaso
Michele Benincaso

Problemet är att de som ska spela på gitarren inte är kvar på 1950-talets nivå, något som blev tydligt för Michele Benincaso i hans jobb som instrumentbyggare.

– Många har bilden att en instrumentbyggare är en hantverkare i en snickarverkstad som putsar, slipar, lackar och bygger instrument enligt gamla tiders recept. Men så är det inte. Vår roll har alltid varit att kombinera gammalt hantverk med den nyaste tekniken och skapa de mest avancerade instrumenten någonsin. När elgitarren kom var den det coolaste som någonsin setts, men så är det inte längre.

När Michele Benincaso jobbade i en gitarrbutik i Stockholm på 2010-talet mötte han gitarrist efter gitarrist som var frustrerad över att deras instrument inte gick att koppla upp mot nätet.

– Det var då jag fick idén att utveckla något som skulle göra det möjligt att ta elektriska instrument, koppla upp dem mot internet och göra det möjligt för musikerna att ladda upp sin musik och dela den utan att ta omvägen via datorn. Jag bodde ju i Stockholm, city of tech, så hur svårt kunde det vara?

Sagt och gjort, Michel Benincaso kontaktade vänner inom olika områden som finansiering och internet of things och tillsammans satte de ihop ett team "med lite pengar men mycket passion". Från början var tanken att bygga en uppkopplad gitarr, men allteftersom tiden gick utvecklades idén.

Varför bygga bara en gitarr när det som i själva verket behövdes var ett operativsystem som olika tillverkare av instrument, högtalare, förstärkare etcetera kunde bygga in i sina produkter för att göra det möjligt att koppla upp dem mot internet? Och varför inte skapa en marknadsplats, en app-store, för musiker som använder det här operativsystemet där de skulle kunna ladda ner nya funktioner, ljud och möjligheter till sina instrument?

Flera års arbete och många investeringsrundor senare lanserades så ELK, Mind music labs operativsystem, i oktober 2017, och redan i januari var den första produkten utrustad med ELK ute på marknaden.

– Vi lever i ett paradigmskifte där internet of things används i bransch efter bransch, men musikindustrin är konservativ och ligger efter när det gäller instrumentens tekniska utveckling.

Michel Benincasos vision är en värld där musiker genom att koppla upp sina instrument och genom att använda ny teknik som virtual reality eller augmented reality kan hitta helt nya sätt att interagera med sina fans.

– Woodstock var fantastiskt, men inte mycket har hänt med konsertupplevelsen sedan dess. Nu är både musikerna och lyssnarna ivriga att ta nästa steg, och nu kommer de dessutom att ha instrumenten som gör det möjligt.

Text: Karin Aase

Riteband

Vinnova har finansierat Riteband med totalt 1,2 miljoner kronor för att etablera den IT-arkitektur och den legala struktur samt de partnerskap som krävs för att kunna erbjuda helt nya investeringsmöjligheter i musikrättigheter. Utvecklingsprojektet pågår fram till november i år.

Mind Music Labs

Mind Music Labs har tilldelats medel från Vinnova tre gånger, på totalt 1,7 miljoner kronor. Just nu finansieras ett projekt för att bland annat implementera ytterligare funktioner till plattformen.

Last updated 11 October 2019

Page manager: Karin Wallton

Page statistics