Affärsutveckling inom trämanufaktur och möbler - hur skapas effektivare värdekedjor?
Fördjupad analys inom IS Trämanufaktur i syfte att identifiera aktörer, affärsmodeller och systemkoncept som bättre integrerar de olika värdekedjorna - från träråvara till byggande och boende - inom sektorn

Affärsutveckling inom trämanufaktur och möbler - hur skapas effektivare värdekedjor?
Go directly to the reportUnder 2003-2004 genomförde Vinnova en studie av det så kallade Innovationssystemet (IS) "Trämanufaktur" (Vinnova Analys VA 2004:02). Här utpekades Trämanufaktur som "det systembrytande innovationssystemet", som hade potentialen att binda samman och vitalisera två etablerade innovationssystem – husbyggnation och trämekanik. Trämanufaktur definierades som den vidareförädling som sker efter sågverkens primära sönderdelning av träråvaran och som finner sin främsta avsättning genom byggsektorn och möbelbranschen.
Denna studie utgör en fördjupning av resultaten från IS Trämanufaktur på ett antal strategiska punkter, där den ursprungliga studien har gett en analysmetodik och en kunskapsmässig grund att stå på. I det fortsatta analysarbetet bygger vi vidare på dessa erfarenheter samt pågående forskning för att bättre kunna bistå i det fortsatta strategiarbetet.
- Published
- 2009-February
- Series number
- VR 2009:01
- Publisher
- Vinnova
- Author
- Staffan Brege
- ISBN
- 978-91-85959-39-6
- ISSN
- 1650-3104
- Number of pages
- 266
Last updated 15 December 2022