Via Futura Concretis
Diarienummer | |
Koordinator | Linköpings universitet - Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling |
Bidrag från Vinnova | 3 890 000 kronor |
Projektets löptid | november 2013 - september 2021 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet med projektet var att studera hur horisontell slipning av vägbeläggningsyta av betong påverkar emissionen av slitagepartiklar från interaktionen mellan däck och vägbeläggning under nordiska förhållanden. Projektet har visat att horisontell slipning fungerar dåligt som åtgärd då den eftersträvade texturen förstörs av dubbdäcksanvändningen, men att den har potential i andra delar av världen.
Långsiktiga effekter som förväntas
De lägre partikelemissionerna för sommardäck efter slipning adderar till andra positiva effekter som tidigare visats, dvs lägre rullmotstånd och bulleremissioner. Resultaten behöver bekräftas av ytterligare studier, men tyder på att däck slits mindre på en slipad beläggning, vilket kan ha implikationer för spridningen av mikroplaster runt vägarna. Då däckslitage är en av de största källorna till mikroplast, kan metoden alltså bidra även till att minska även dessa utsläpp.
Upplägg och genomförande
Projektet har dragits med långvariga förseningar, vilka berott på såväl tekniska som projektlogistiska problem med provvägsmaskinen. Maskinen används i ett flertal projekt av olika karaktär och byten av beläggningar och reparationer har lång ledtid. Till detta kommer att forskningen som görs i simulatorn ibland behöver ta nya vägar, göras om etc, vilket gjort arbetet svårplanerat. När projektet väl kunnat genomföras har själva testerna dock gått planenligt.