Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Via Futura Concretis

Diarienummer
Koordinator Linköpings universitet - Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling
Bidrag från Vinnova 3 890 000 kronor
Projektets löptid november 2013 - september 2021
Status Avslutat

Viktiga resultat som projektet gav

Målet med projektet var att studera hur horisontell slipning av vägbeläggningsyta av betong påverkar emissionen av slitagepartiklar från interaktionen mellan däck och vägbeläggning under nordiska förhållanden. Projektet har visat att horisontell slipning fungerar dåligt som åtgärd då den eftersträvade texturen förstörs av dubbdäcksanvändningen, men att den har potential i andra delar av världen.

Långsiktiga effekter som förväntas

De lägre partikelemissionerna för sommardäck efter slipning adderar till andra positiva effekter som tidigare visats, dvs lägre rullmotstånd och bulleremissioner. Resultaten behöver bekräftas av ytterligare studier, men tyder på att däck slits mindre på en slipad beläggning, vilket kan ha implikationer för spridningen av mikroplaster runt vägarna. Då däckslitage är en av de största källorna till mikroplast, kan metoden alltså bidra även till att minska även dessa utsläpp.

Upplägg och genomförande

Projektet har dragits med långvariga förseningar, vilka berott på såväl tekniska som projektlogistiska problem med provvägsmaskinen. Maskinen används i ett flertal projekt av olika karaktär och byten av beläggningar och reparationer har lång ledtid. Till detta kommer att forskningen som görs i simulatorn ibland behöver ta nya vägar, göras om etc, vilket gjort arbetet svårplanerat. När projektet väl kunnat genomföras har själva testerna dock gått planenligt.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 15 november 2021

Diarienummer 2013-03070