Utveckling av en affektiv sensorisk analysmetod inom livsmedelsindustrin
Diarienummer | |
Koordinator | Linköpings universitet - Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling |
Bidrag från Vinnova | 503 000 kronor |
Projektets löptid | november 2012 - juli 2013 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att ta fram och testa en metod för integration av affektiva parametrar i livsmedelsprodukter. En kartläggning av ´state of the art´ affektiva produktutvecklingsmetoder utfördes med speciell hänsyn till indentifikation av ´delighters´ såsom ´wanting´. Baserad på denna genomgång utvecklades en ny metod kapabel att länka samman subjektiva, affektiva kundbehov med konkreta produktegenskaper. Metoden applicerades sedan i 3 industriella projekt (Cloetta AB, Lantmännen AB och Espuna Ltd). Resultaten återfördes till företagen och nästa års KEER konferens
Långsiktiga effekter som förväntas
Erfarenheten från utvecklingen av den nya metoden återfördes kontinuerligt. Detta ledde till ett antal iterationer i implementeringen. Utfallet ifrån de konkreta studierna lämnades till företagen. Två seminarier (1 i Barcelona, 1 i Linköping) har redan ägt rum, ett kommer att äga rum senare i höst. Studien kommer att presentaras i en artikel på nästa års KEER konferens i Linköping. Utöver slutrapporten kommer åtminstone två vetenskapliga journalartiklar att skrivas under hösten 2013.
Upplägg och genomförande
Genomförandedelen delades i 5 steg: Första steget var en litteraturgenomgång för att identifiera lämpliga metoder. I dess slut återstod 2 metoder som i andra steget kunde kombineras och anpassas till livsmedels industrins specifika behov med hänsyn till att skapa ´wanting´ i nya produkter. I det tredje steget applicerades metoden på tre livsmedelsprodukter. Två utav dessa fallstudier gav kompletta resultat, i ett fall kunde metoden bara ta fram ett delresultat. Baserad på dessa erfarenheter anpassades metoden i det 4:e steget och introducerades till industrin som sista steg.