Utveckling av elektronstrålesmältningsprocessen med titan för tillverkning av framtida flygmotorkomponenter
Diarienummer | |
Koordinator | GKN Aerospace Sweden AB - R&T Process Engineering |
Bidrag från Vinnova | 4 659 913 kronor |
Projektets löptid | november 2019 - juni 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Nationella flygtekniska forsknings programmet 7 |
Ansökningsomgång | Nationella flygtekniska forskningsprogrammet 7 - 2019 |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att förstå varför/hur porer/defekter/ytbeskaffenheter bildas för olika EBM-processparametrar samt att kunna särskilja mellan ”farliga” och ”ofarliga” porer/defekter och hur en efterföljande het isostatisk pressning (HIP) möjligen kan sluta uppkomna defekter. En systematisk kartläggning av uppkomst av defekter och ytbeskaffenhet, samt deras inverkan på de mekaniska egenskaperna hos EBM-tillverkat titanmaterial, har utförts, vilket var målet med projektet.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultaten i projektet handlar om fördjupad kunskap om hur defekter och ytbeskaffenheten påverkar mekaniska egenskaper hos EBM-tillverkat titanmaterial. Resultaten innebär att det skapas förbättrade förutsättningar för tillverkning av konstruktioner med EBM-tekniken. Projektet leder till en ny utbildad disputerad forskare (planerad disputation våren 2024), med för deltagande företag viktig spetskompetens.
Upplägg och genomförande
En doktorand anställd vid Högskolan Väst har varit huvudansvarig för att leda projektarbetet, med stöd av handledare ifrån både företaget och högskolan. Deltagande företag har bidragit med tillverkning av olika EBM-prover som sedan högskolan utfört mekanisk provning på. Analys av resultaten, såsom fraktografi och mikroskopi, har utförts av doktoranden vid högskolan. Kontinuerlig kunskapsspridning har skett genom regelbundna möten samt genom publicering av vetenskapliga artiklar såväl tidskrifter som vid konferens.