Trollsaga - ett unikt VR-spel som förbättrar spelarens empatiförmåga
Diarienummer | |
Koordinator | SVRVIVE Studios AB |
Bidrag från Vinnova | 900 000 kronor |
Projektets löptid | november 2018 - oktober 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Syfte och mål
Bolaget har inom projektet vidareutvecklat och testat prototypen av ett empatiframkallande VR-spel med syfte att utifran detta detaljera en metodik for empatiforbattrande speldesign. Resultatet av projektet är en fardigstalld spelbar VR-prototyp som via forskarstudie även har bevisad positiv effekt pa empatiutvecklingen i hjarnan. Utifran detta har vi specificerat en metodik for empatiframkallande spelutveckling, med tillhorande IPR-strategi, som på sikt kan erbjudas marknaden.
Resultat och förväntade effekter
Perojektet har resulterat i en färdig spelbar VR-prototyp, en omfattande forskarrapport som stödjer spelets empativäckande effekter (genomförd av Dr Jeff Tarrant), samt en detaljerad rapport- och strategi för spelets IPR-potential (utformad av Berghenstråhle). Med dessa resultat i ryggen forvantar vi oss framöver kunna erbjuda en marknadsmässig losning i granssnittet mellan VR-spel och VR-terapi, med potential att skapa samhallsnytta pa framtidens spelmarknad.
Upplägg och genomförande
Projektet genomfordes i tre faser enligt plan: 1. Teknisk vidareutveckling av VR-prototyp. Spelet forlangdes med ytterligare sekvens, samt utokades med eye-tracking och haptisk input. 2. Prototypen testades via hjarnvagsmatningar i samarbete med Sarah Hill och Dr Jeff Tarrant. 3. En IPR-analys och -strategi for metodiken detaljerades.