Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Trollsaga - ett unikt VR-spel som förbättrar spelarens empatiförmåga

Diarienummer
Koordinator SVRVIVE Studios AB
Bidrag från Vinnova 900 000 kronor
Projektets löptid november 2018 - oktober 2019
Status Avslutat
Utlysning Innovativa Startups

Syfte och mål

Bolaget har inom projektet vidareutvecklat och testat prototypen av ett empatiframkallande VR-spel med syfte att utifran detta detaljera en metodik for empatiforbattrande speldesign. Resultatet av projektet är en fardigstalld spelbar VR-prototyp som via forskarstudie även har bevisad positiv effekt pa empatiutvecklingen i hjarnan. Utifran detta har vi specificerat en metodik for empatiframkallande spelutveckling, med tillhorande IPR-strategi, som på sikt kan erbjudas marknaden.

Resultat och förväntade effekter

Perojektet har resulterat i en färdig spelbar VR-prototyp, en omfattande forskarrapport som stödjer spelets empativäckande effekter (genomförd av Dr Jeff Tarrant), samt en detaljerad rapport- och strategi för spelets IPR-potential (utformad av Berghenstråhle). Med dessa resultat i ryggen forvantar vi oss framöver kunna erbjuda en marknadsmässig losning i granssnittet mellan VR-spel och VR-terapi, med potential att skapa samhallsnytta pa framtidens spelmarknad.

Upplägg och genomförande

Projektet genomfordes i tre faser enligt plan: 1. Teknisk vidareutveckling av VR-prototyp. Spelet forlangdes med ytterligare sekvens, samt utokades med eye-tracking och haptisk input. 2. Prototypen testades via hjarnvagsmatningar i samarbete med Sarah Hill och Dr Jeff Tarrant. 3. En IPR-analys och -strategi for metodiken detaljerades.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 15 november 2018

Diarienummer 2018-03189

Statistik för sidan