TrafIQ.se En digital tjänst till stöd för pålitlig godsdistribution
Diarienummer | |
Koordinator | Åhlin Webbkvalité AB |
Bidrag från Vinnova | 310 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2015 - mars 2016 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
TrafIQ är det vinnande bidraget i GDC 2014. Renova, DSV, DHL och Schenker hade engagerats då de behöver anpassa sig efter pågående, förestående trafikstörningar i Göteborg. Distributörerna såg stor potential i produkten och hade gått in med ´Letters of support´ för pilotutvärderingar av mjukvaran. Syftet med detta projekt var att ta TrafIQ från prototyp till lanserbar produkt. Samtidigt med utvecklingen har kontakter knutits med nyckelpersoner i branschen vilket skapat en varaktig inblick i branschens rörelser och nya möjligheter till förädling och distribution av tjänsten.
Långsiktiga effekter som förväntas
Produkten är idag en unik lösning mellan transportörernas behov, interna data och trafikverkets externa störningsdata. Tjänsten är anpassad efter flera användargruppers arbetsmiljöer och verksamhet. En stor utvecklingspotential finns, dels funktionsmässigt men också geografiskt. Tjänsten erbjuder bl.a översikt trafikläge, störningar, lastzoner Egen störningsdata. Kommunikation till chaufförer via iOS-appen Automatiska zonbaserade meddelanden till chaufförer Inrapportering från chaufförer till trafikplanerare Infotavla för ex. lasthall eller personalutrymme
Upplägg och genomförande
Projektet inleddes en serie med workshops som genererade ett stort underlag för dels vidareutveckling av existerande prototyp och dels utveckling av en iOS-app som ska fungera och kommunicera tillsammans med webb-appen. Som ett andra steg påbörjades arbetet med att vidareutveckla webb-appen samt utveckla en iOS-app. Distributörerna använder nu tjänsten i sin verksamhet (Pilotutvärdering). Detta följs upp med workshops för att kartlägga nyttan av tjänsten samt inhämta förslag till förbättringar. Sedan kommer justeringar göras och en affärsmodell för produkten utformas.