Tillgänglighetsdesign som idé och praktik. Potential för hållbart resande i svenska storstadsområden.
Diarienummer | |
Koordinator | Statens väg- och transportforskningsinstitut - Statens väg och transportforskningsinstitut |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | november 2017 - december 2018 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Tillgänglighetsdesign |
Syfte och mål
Projektets mål har varit att undersöka de centrala dimensionerna av tillgänglighetsdesign som idé/begrepp, samt att ge en bild av hur tillgänglighetsdesign (el liknade ansatser) används i utveckling och planering av framtidsinriktad kollektivtrafik i svenska storstadsområden: pilot för självkörande bussar i Kista respektive planeringen av en urban linbana i Göteborg. I projektet diskuteras om och hur tillgänglighetsdesign kan bidra i arbetet för en socialt och ekologiskt hållbar stadsutveckling med fokus på urbana transporter.
Resultat och förväntade effekter
Projektet, som har varit av kunskapsbyggande karaktär, har bl a visat att tillgänglighetsdesign är ett oprecist begrepp, som är svårt att tillämpa i praktiken. Vidare noteras att de ambitioner som tillgänglighetsdesign syftar till att realisera, redan uttrycks genom andra begrepp, målformuleringar och riktlinjer. Sammantaget bedömer vi inte att det finns någon särskilt intressant potential i att arbeta vidare med just begreppet tillgänglighetsdesign inom området urbana transporter.
Upplägg och genomförande
Studien har genomförts med en kvalitativ metodansats och grundas i två olika typer av empiriskt material: dels dokument från nationell policy och lokala/regionala planeringsdokument, dels intervjuer med sakkunniga på nationella myndigheter, samt planerare vid regionala kollektivtrafikmyndigheter.