Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

Testeffektivisering ADAS analys och verifiering

Diarienummer
Koordinator ASTAZERO AB
Bidrag från Vinnova 2 685 000 kronor
Projektets löptid oktober 2018 - december 2020
Status Avslutat
Utlysning FFI - Styrelse initierade projekt
Slutrapport 2018-02705 sv.pdf (pdf, 494 kB)

Syfte och mål

Projektet syftar till att ta tillvara den kompetens som AstaZero byggt upp inom analys och verifiering av aktiva säkerhetsfunktioner sk ADAS-funktioner. Projektet har skapat en generisk plattform av generella anpassningsbara krav och testmetoder för framtida kunders behov och funktion. Genom processer som projektet utvecklat görs de generella kraven och testmetoderna fordonsspecifika. På så att anpassas dessa för varje unik fordonsmodell. För att öka effektiviteten och korta ledtiden från test till analys av provresultat har även mjukvara utvecklats som stöd till arbetet.

Resultat och förväntade effekter

Projektet har uppfyllt de målsättningar som ställts inför projektstarten. Genom en utvecklad testmetoddatabas med generella testmetoder anpassningsbara för varje ADAS-funktion och funktionskrav blir utvecklingsarbetet av testmetoder avsevärt kortare då grunden är utarbetad och verifierad. Vid utvecklingsarbetet kan de generella testmetoderna snabbare anpassas mot nya kundkrav och fordonstillverkarens fordonsmodell. På så sätt kortas ledtiderna i utvecklingsarbetet och tiden från utveckling till testutförande kortas avsevärt.

Upplägg och genomförande

För att uppnå de syften och mål som sattes upp i projektansökan skapades 3 arbetspaket för att på ett strukturerat och effektivt sätt utföras, ledas och följas upp. I AP1 utvecklades den generella testmetoddatabasen tillsammans med processer som ger stöd för utvecklingsarbetet. I AP2 och AP3 utvecklades testmjukvara och analysmjukvara för utvalda generella ADAS-testmetoder. Projektet är utfört på AstaZero i Göteborg men kunskapen och erfarenheten för att utveckla testmetoderna har införskaffats vid verifiering av ADAS-funktioner på AstaZeros provbana utanför Borås.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 13 oktober 2021

Diarienummer 2018-02705

Statistik för sidan