Termomekanisk simulering och optimering av skivbromssystem - del 2
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Lastvagnar Aktiebolag - Volvo 3P avd 26454 AB4S |
Bidrag från Vinnova | 276 163 kronor |
Projektets löptid | augusti 2012 - december 2015 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Ansökningsomgång | FFI - Fordons- och trafiksäkerhet 2012-01-13 |
Slutrapport | 2012-00046sv.pdf (pdf, 617 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
En förbättrad design på bromshårdvara öppnar upp för nya möjligheter att ytterligare förbättra prestandan för aktiva säkerhetssystem (t ex aktiv farthållare, köassistent etc) och bromsstrategier. Med denna optimering erhålls ett effektivare bromssystem vilket medför flertalet signifikanta fördelar (t.ex. kortare stoppträcka). Se projekt (DNr 2009-00086) för mer detaljer. Detta projekt avslutades i förtid på begäran av den utförande parten (JTH).
Långsiktiga effekter som förväntas
Detta aprojekt har resulterat i två publikationer, en journalartikel samt en konferensartikel. Se projekt (DNr 2009-00086) för mer detaljer. Detta projekt avsltades i förtid på begäran av den utförande parten (JTH).
Upplägg och genomförande
På grund av projektets komplexitet projektet delades upp i fyra faser. I Fas Ett skapades den globala modellanalysen av skivbromssystemet m.h.a. modellering, definiering av randvillkor etc. I i Fas Två byggdes detaljkunskap upp om friktionsvärme, värmespänningar, skivsprickor och utmattningslivslängd, slitage på skiva och bromsbelägg. I Fas Tre i ligger huvudfokus på optimering av de mest signifikanta parametrarna, t.ex. utmattningslivslängd. I Fas 4 skall en simuleringsmodell av Volvos bromsrigg skapas och korreleras samt simulering av förenklade bromscykler på hel bil.