Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Sweden-USA Project for Collaboration, Academic Leadership & Innovation in Higher Education (CALIE)

Diarienummer
Koordinator Lunds universitet
Bidrag från Vinnova 4 985 291 kronor
Projektets löptid april 2019 - december 2021
Status Avslutat

Viktiga resultat som projektet gav

Projektet har varit ett viktigt bidrag till dialogen kring framtidens högre utbildning och stärkandet av universitetens förmåga att möta nuvarande och framtida utmaningar. Genom erfarenhetsutbyte mellan deltagande lärosäten i USA och Sverige har projektet fungerat som inspirationskälla i arbetet med att hitta innovativa sätt att förnya högre utbildning. Projektet har även bidragit till att utveckla en plattform för vidare akademiskt samarbete.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet har resulterat i ökad förståelse av metoder för förnyelse av utbildning och lärosätens roll i en global kontext. Dialogen med de deltagande lärosätena i USA har erbjudit fördjupade insikter i möjliga svar på gemensamma utmaningar, och har stärkt strategiska och akademiska kopplingar mellan universiteten. Den avslutande konferensen och antologin har bidragit till svensk och europeisk dialog om förnyelse av utbildning och akademiskt ledarskap. Projektet har lett till nya samarbetsinitiativ.

Upplägg och genomförande

Organisationen och projektupplägget har fungerat väl och har bidragit till värdefullt erfarenhetsutbyte med samarbetspartner i USA, och även mellan de svenska lärosätena. Ett uppskattat och lärorikt besök till de amerikanska partnerlärosätena genomfördes tidigt i projektet, med brett deltagande. Genomförandet har i stor utsträckning påverkats av pandemin, och övriga projektaktiviteter behövde genomföras digitalt. Även dessa har fungerat väl som forum för dialog och kommunikation.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 26 januari 2022

Diarienummer 2019-02051