SPRITE - Sociala och pedagogiska robotar i skolan för självständig träning och ökat engagemang

Diarienummer 2015-04626
Koordinator Furhat Robotics AB
Bidrag från Vinnova 1 000 000 kronor
Projektets löptid november 2015 - juni 2017
Status Avslutat

Syfte och mål

Det här är ett visionärt projekt som tar utgångspunkt i den prisbelönta sociala roboten Furhat, och målet med projektet är att undersöka dess potential som ett pedagogisk verktyg i skolan. Inom projektet ryms social färdighetsträning för barn och ungdomar med autismspektrumtilstånd, och kunnskapsträning för normalt utvecklade barn, samt möjligheten att lära ungdomar att programmera interaktioner med sociala robotar.

Resultat och förväntade effekter

projektet har uppfyllt sina mål genom att visa på Furhats potential som ett pedagogisk verktyg. Vi har framgångsrikt lyckats kommunicera projektet till omvärden genom en rad artiklar i media, samt genom att presentera Furhat och projektet på en rad mässor och events. Furhat vann även Sweden EdTech Startup Award 2016 tack vare Vinnovaprojektet. Alla parter i projektet, både elever, lärare och forskare är överens om att Furhat har en fantastisk potential som pedagogiskt verktyg.

Upplägg och genomförande

Baserat på en initial workshop där representanter från Furhat Robotics och de två skolorna kom överens om vad som skulle prioriteras, har FR inkrementellt byggt och förbättrat arbetsmetoder och gränssnitt för att elever och lärare själva ska kunna bygga innehåll till de pedagogiska verktyg som Furhat innehåller. Parterna har mötts vid jämna mellanrum och utvärderat Furhat både från ett pedagogiskt och ett tekniskt perspektiv. Alla parter är mycket nöjda, och önskar att fortsätta om möjligheten ges.

Externa länkar

MobileStories: Säg hej till din nya extralärare 2016 01 27 elever på Fryshuset har besökt KTH och träffat Furhat. Besöketdokumenterades i tidningen Impuls i Mars. SETT 2017Furhat Robotics var utställare och demonstrerade i gemensam monter med Intel och Lenovo IDG, Computer Sweden Här är roboten som ska jobba som extralärare i skolan 2015 23/11 DN: Roboten som ska jobba som extralärare 2015-11-24 Alltomstockholm: Robot i pälsmössa blir ny läxhjälp 2016 01 08 VeckansAffärer: Svenska skolor får robot som lärare 2015 23/11 DN: Roboten Furhat redo att inta klassrummen 2016 04 03 Halmstad Högskola, invigning av Digitalt Laborativt Centrum.projektet demonstrerades, och intresset var stort

Texten på denna sida har projektgruppen själv formulerat och innehållet är ej granskat av våra redaktörer. Projektets koordinator kan ge dig mer information.