Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Självkörande cyklar för utveckling/verifiering av fordons säkerhetssystem för undvikande av cykelolyckor

Diarienummer
Koordinator Chalmers Tekniska Högskola AB - Chalmers tekniska högskola AB, Göteborg
Bidrag från Vinnova 3 330 000 kronor
Projektets löptid maj 2018 - december 2020
Status Avslutat
Slutrapport 2018-02011sv.pdf (pdf, 614 kB)

Syfte och mål

Målet med detta projekt var att utveckla självkörande cyklar som kan användas för att validera aktiva säkerhetsfunktioner och algoritmer i fordon. Cyklarna har att utformas så att tester med realistisk cykling kan utföras med bland annat roll i kurvor samt att de ska uppfattas av fordonets sensorer på samma sätt som en normal cykel. Cyklarna är självbalanserade och kan bära en docka för att likna en mänsklig cyklist. Sådana testcyklar finns ej på marknaden idag. I sluttester på AstaZero framgick att målet har nåts. För att bli ett smidigt testverktyg behövs dock cykeln vidareutvecklas.

Resultat och förväntade effekter

De allmänna projektmålen har uppnåtts. I slutet av projektet utfördes testkörningar vid Asta Zero där den självkörande cykeln med en dummy passerade en parkerad bil från olika riktningar så att sensorsystemet detektering och tracking av cykeln kunde utvärderas. Tre användbara, nästan identiska, cyklar finns nu framtagna. Radarutslaget mättes också enligt Ncap-definitioner. Den allmänna slutsatsen från dessa tester är att de modifieringar som har gjorts på cyklarna inte påverkar radarutslaget nämnvärt.

Upplägg och genomförande

A lot of the development has been done by students in student projects at Chalmers and Mälardalen University. A first generation of bikes was developed and tested during the first year. With the experience from that, new groups of students developed a second generation of bikes which were then demonstrated and tested at AstaZero. VolvoCars evaluated their bike detection algorithms and the radar cross sections of the modified bikes. The conclusion was that they are detected fairly similarly to non-modified bikes.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 6 oktober 2021

Diarienummer 2018-02011

Statistik för sidan