Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Screening av utsläpp i verklig trafik för effektivare kontroll av lätta dieselfordons emissionsprestanda

Diarienummer
Koordinator IVL SVENSKA MILJÖINSTITUTET AB - IVL Svenska MiIjöinstitutet Stockholm
Bidrag från Vinnova 2 315 000 kronor
Projektets löptid november 2017 - november 2020
Status Avslutat

Viktiga resultat som projektet gav

Det övergripande målet var att utreda hur remote sensing kan användas för att uppnå en skärpt och mer effektiv kontroll av utsläpp från lätta dieselfordon, dels i den svenska hållbarhetsprovningen, dels i den periodiska kontrollbesiktningen. För att nå målet analyserades mätdata från projektet och andra källor med syfte att utreda hur väl utsläpp i verklig trafik uppmätta med remote sensing stämmer överens med PEMS-mätningar. För att utreda frågan om effektivare kontrollbesiktning testades olika mätmetoder i anslutning till en besiktningsstation.

Långsiktiga effekter som förväntas

Resultat från projektet bedöms lämpade att användas inom hållbarhetsprovningen för bedömning av vilka fordonsmodeller som är intressanta att testa inom programmet. Vidare visades i projektet att Mini-PEMS är ett intressant alternativ ifall mätningar av kväveoxider skulle införas som en del av bilbesiktningen. Även mätningar från vägkanten kan vara ett intressant alternativ för besiktningsverksamheten men på det området behövs mer studier för att utreda hur mätningarna i så fall kan utföras och hur resultaten ska tolkas.

Upplägg och genomförande

Projektuppläget var att utvärdera remote sensing som metod för användning inom hållbarhetsprovningen och bilbesiktningen utifrån analyser dels av mätdata från projektet, dels av data från redan befintliga datakällor. Ett omfattande arbete har gjorts för att beräkna genomsnittliga utsläpp av kväveoxider för olika fordonsmodeller, motorstorlekar och motorfamiljer. Jämförelser av remote sensing och PEMS som metoder för avgasmätningar från verklig trafik har gjorts både baserat på mätningar av specifika fordonsindivider men också för fordonsmodeller och motorfamiljer.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 4 april 2022

Diarienummer 2017-03322