Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Robust infrastruktur Anpassa underhåll av järnvägen till klimatförändringar (CliMaint)

Diarienummer
Koordinator Luleå tekniska universitet - Avd Drift och Underhållsteknik
Bidrag från Vinnova 3 865 000 kronor
Projektets löptid november 2019 - februari 2023
Status Avslutat
Utlysning Innovationer för ett hållbart samhälle
Ansökningsomgång Innovationer för en klimatneutral framtid

Syfte och mål

Syftet med CliMaint är att säkerställa en robust och driftsäker järnvägsinfrastruktur genom att anpassa underhållet mot klimatförändringarna. Målet är att utveckla ett underhållsprogram där RAMS-metodik, nedbrytningsmodeller för infrastruktur och satellit och meteorologiska data integreras. Bättre anpassat underhåll kommer att minska kostnader och investeringar för järnvägen.

Resultat och förväntade effekter

CliMaint-forskningsaktiviteter, inklusive (WP, Tasks och Deliverables) slutförs enligt plan. Under projektet har följande resultat uppnåtts: Bättre förståelse för orsakssamband mellan extrema väderhändelser och järnvägsinfrastrukturfel, Integrering av etablerad infrastruktur och klimatförutsägelsemodeller, Öka medvetenheten genom olika aktiviteter inklusive workshop, webbseminarium, etc. Bättre samarbete med TRV gällande klimatpåverkan på infrastruktur

Upplägg och genomförande

En litteraturgenomgång, två enkätstudier, intervjuer och en endagsworkshop har genomförts. För analyserna har dessutom olika data inklusive feldata, trafik-, satellit- och meteorologiska data samlats in under 18 år. Dessutom har potentiella prediktionsmodeller identifierats. PHM har valts ut för att bedöma klimatparametrar och riskanalyser har genomförts för att identifiera den mest sårbara tillgången. Slutligen har livscykelkostnadsanalyser (LCC) implementerats för att uppskatta LCC-trenden som induceras av klimatförändringar.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 20 mars 2023

Diarienummer 2019-03181

Statistik för sidan