Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

Oskyddade trafikanter - Elsparkcykel

Diarienummer
Koordinator AstaZero AB
Bidrag från Vinnova 482 622 kronor
Projektets löptid oktober 2020 - september 2021
Status Avslutat
Utlysning FFI - Styrelse initierade projekt
Slutrapport 2020-02959sv.pdf (pdf, 939 kB)

Syfte och mål

Syftet med förstudien har varit att undersöka vilka skillnader det finns mellan olika elsparcyklar på marknaden. Förstå hur de används och grovt förstå vilka olyckstyper som sker med denna mikrotransportlösning. Utifrån detta har vi tagit fram ett mjukt provmål som skall kunna användas av fordonsindustrin för att utveckla sina system att kunna detektera och klassificera denna objekttyp som sedan ett antal år tillbaka finns i vår trafikmiljö. Beteenden och olyckstyper är lika cyklisters och därför bör man kunna använda samma provmetoder som tillexempel de som används inom Euro NCAP.

Resultat och förväntade effekter

Ett mjukt provmål för elsparkcykel har utvecklats på prototypnivå som skall kunna användas av fordonsindustrin för att utveckla sina system att kunna detektera och klassificera denna objekttyp som sedan ett antal år tillbaka finns i vår trafikmiljö. Scenariona för elsparcyklister påminner om de för cyklister därför bör man kunna anta att man kan använda sig av samma provmetoder som de mot cyklister som tillexempel de som används inom Euro NCAP.

Upplägg och genomförande

En analys på skillnader mellan olika storlekar av elsparcyklar har genomförts där man konstaterat att det är små skillnader i reflektionsegenskaper på de olika storlekarna. Elsparcyklarna har mätts upp som referens till framtagandet av ett mjukt elsparkcykelmål. Prototypen har mätts upp och konstruktionen har itererats till man nått en lösning med reflektionsegenskaper som är så lik en riktig elsparkcykel som möjligt.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 5 juli 2022

Diarienummer 2020-02959

Statistik för sidan