Organisering av produkt-tjänsteframtagning för globala marknader
Diarienummer | |
Koordinator | Luleå tekniska universitet - Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle |
Bidrag från Vinnova | 5 359 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2013 - oktober 2016 |
Status | Avslutat |
Syfte och mål
För att bibehålla konkurrenskraft och innovationsförmåga arbetar många svenska industriföretag mot att bli globala produkt-tjänsteleverantörer där kärnprodukter kompletteras med tjänster (ex underhåll) över produktlivscykeln. Projektet har utvecklat, implementerat och spridit utvecklingsmetoder för hur tillverkande företag kan erbjuda globalt kundanpassade produkttjänsteerbjudanden med högt kundvärde utan skenande utvecklingskostnader.
Resultat och förväntade effekter
Genom projektteamet, som inkluderar akademisk expertis, involverade företag samt implementeringsorienterade kunskapsintermediärer, har projektet utvecklat helt nya produkt/tjänsteutvecklingsmetoder.
Upplägg och genomförande
Projektet har kombinerat litteraturstudier, explorativa fallstudier, globala enkätstudier och praktiska experiment i samarbete mellan akademi, företag och kunskapsintermediärer för att utveckla/implementera/sprida nya validerade PSS-metoder för kostnadseffektiv kundanpassning och tjänstefiering av produkterbjudandanden.