Nollvision och ökad produktivitet vid vägarbeten
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Construction Equipment AB |
Bidrag från Vinnova | 3 628 000 kronor |
Projektets löptid | mars 2012 - mars 2015 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Ansökningsomgång | FFI - Fordons- och trafiksäkerhet 2011-05-25 |
Slutrapport | 2011-01813sv.pdf (pdf, 534 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Inom projektet har olika typer av olycksdata undersökts vilket har visat att den vanligaste allvarliga typen av olycka är oskyddade vägarbetare till fots som blir påkörda av maskiner eller vägfordon. Det behövs därför system som kan förhindra att detta sker. Inom projektet undersöktes hur sådana funktioner kan utformas och funktioner för varning och automatisk inbromsning vid risk för kollision har utvecklats.
Långsiktiga effekter som förväntas
Under projektets gång har samarbete med framförallt FFI projektet SARPA (Safe And Robust Platform for Automated Vehicles) växt fram. SARPA har som mål att, bland annat, utveckla en autonom dumper. Denna dumper har utrustats med den GPS positionering med kommunikation som utvecklats inom detta projekt. På maskinen har även algoritmer för automatbromsning vid risk för kollision från detta projekt implementerats. Gemensamma resultat visades upp på FFI Programkonferens i Göteborg, november 2014.
Upplägg och genomförande
Projketet har haft ett tätt samarbete mellan akademi och industri vilket lätt till väldfefinierade industrirelevanta problemställningar. En inledande stiudie av de faktiska olyksfallen låg till grån för den fortsatta planeringen av projektets exakta innehåll. Projektgenomförandet kan delas in i tre faser; Fas 1: Explorativt arbete med att skapa en relevant problemställning och definiera forskkningsfrågor. Fas 2: Analysera möjliga lösningsförslag. Fas 3: Implementera och verifiera lösningsförslagen.