Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Konceptmetodik för värdering av arkitektur, funktionell skalning, feltolerans och security

Diarienummer
Koordinator Saab AB - SAAB Aktiebolag Aeronautics
Bidrag från Vinnova 4 550 000 kronor
Projektets löptid november 2017 - juni 2023
Status Avslutat
Utlysning Nationella flygtekniska forsknings programmet 7
Ansökningsomgång NFFP7: Forskningsprojekt inom flygteknik

Syfte och mål

Projektet har möjliggjort studier av ett multifasetterat problem som inbegriper ett säkerhetskritisk systems krav på uppnådda funktioner inom tidsramar, cybersäkerhet med avseende på informationsflöde, och feltolerans vid funktionsbortfall. Dessa egenskapers undersökning vid ett tidigt konceptstadium är svårt på grund av alla möjliga topologier för system av nätverkskopplade beräkningsnoder. Målet var att undersöka verktyg och metoder för att stödja ingenjörer i tidiga val av systemarkitektur.

Resultat och förväntade effekter

Projektet har tagit fram metoder och verktyg för att undersöka den stora lösningsrymden på ett effektivt sätt, ett arbete som för nuvarande är under granskning som forskningsartikel utöver 4 publicerade papper. Projektteamet, i samarbete med Brasilianska forskare också tagit fram ontologier och verktyg för att stödja analyser av ”safety” kopplat till ”security” som har lett till 2 doktorsavhandlingar, samt designmodeller for omkonfigureringar vid ett funktionsbortfall under operation.

Upplägg och genomförande

Det fanns initiala rekryteringsproblem då en tänkbar kandidat för doktorandtjänsten visade sig inte vara lämplig efter 6 månader och den nyrekryterade behövde vänta på visum. Senare blev det viss störning i arbetet genom att begränsningar i covid-tider var inte gynnsamma för kreativa och stimulanskrävande arbeten. Trots detta har vi lyckats publicera fler artiklar än förväntade genom det brasilianska samarbetet som skedde på distans förutom tre fysiska besök som var finansierade av CISB.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 31 augusti 2023

Diarienummer 2017-04890

Statistik för sidan