Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Intuitiv, personifierad röstinteraktion för mer trafiksäkra förare

Diarienummer
Koordinator Consenz AB - Conzens AB
Bidrag från Vinnova 500 000 kronor
Projektets löptid oktober 2020 - april 2021
Status Avslutat
Utlysning Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI
Ansökningsomgång Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI - juni 2020
Slutrapport 2020-02957sv.pdf (pdf, 252 kB)

Viktiga resultat som projektet gav

Målet för detta förstudieprojekt har varit att skapa ett enkelt och intuitivt samspel mellan förare och en eftermonterad Head-Up Display, m h a kognitivt anpassad röstinteraktion. Behovet av att använda mobiltelefonen under körning elimineras, samtidigt som väsentlig funktionalitet tillgängliggörs på ett trafiksäkert sätt. Användare med erfarenhet av röststyrning i bil upplever konversationslogiken som mycket tillfredsställande. Man uttrycker att lösningen helt kan ersätta mobiltelefonen under körning. Ögonen på vägen, händerna på ratten, fokus på körningen.

Långsiktiga effekter som förväntas

Intuitiv röstinteraktion är en vital del av Consenz virtuella förarassistent, Enzo. Konceptet finns har etablerats i en första prototyp av Consenz Head-up Display (HUD). Förstudien har visat mycket goda resultat gällande förmågan hos Enzo att hantera och förstå förarens intention. Detta gör Enzo till en lättanvänd och bra förarassistent. Förstudien har tydligt påvisat stor potential i en fullt röststyrd, uppkopplad HUD. Samtidigt belyser den utmaningar att adressera vidare i framtida projekt, t ex situationsanpassade informationshierarkier och graden av individanpassning.

Upplägg och genomförande

Förstudien har genomförts i fyra steg. Först lades teoretisk grund kring funktionalitet och flödeslogik. Relevanta hypoteser utformades. Val av teknik och arkitektur följde för test och validering av lösningsval. Parallelellt utvecklades GUI i Consenz HUD för bra samspel mellan röst och visuell input. Slutligen genomfördes interna och externa användartester i lab- och bilmiljö. Ett arbete som fortgår och utvecklas. Välfungerande röstteknologi verkar demokratiserande. Körd i en HUD för eftermontering ger den god potential att förbättra trafiksäkerheten för många globalt.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 6 oktober 2021

Diarienummer 2020-02957