Grönt beslutsstöd - var, när och hur?
Diarienummer | |
Koordinator | SENSEFARM AB |
Bidrag från Vinnova | 250 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2014 - september 2014 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets mål var att under sommaren genomföra fältförsök, intervjuer och marknadsundersökningar med åtta intressenter verksamma inom olika områden där Sensefarms teknik kan utnyttjas.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultatet visar att Sensefarms ursprungliga marknad växer långsamt vilket hindrar en snabb expansion. Fokus flyttas därför in mot gröna städer och ett behov som inte täcks idag av övriga konkurrenter.
Upplägg och genomförande
Inledande marknadsundersökningar med två intressenter visade att deras marknader krävde ytterliggare kontakter med slutbrukare vilka inte såg den ekonomiska potentialen. Ytterliggare två intressenter kunde pga interna prioritering inte utföra försöken fullt ut. Vi utgår därför ifrån att dessa marknader inte har behovet i tillräckligt hög utsträckning. Två marknader körde både en teknisk utvärdering och var mycket nöjda med resultatet. En av dessa marknader verkar lovande både vad gäller tillväxtmöjligheter och konkurrenssituation.