GPSlektion.se, bygg lektioner med koordinater!

Diarienummer 2014-03446
Koordinator SÖDERTÖRNS FRISKOLA EKONOMISK FÖRENING
Bidrag från Vinnova 90 000 kronor
Projektets löptid september 2014 - mars 2015
Status Genomfört
Ansökningsomgång

Syfte och mål

Detta projekt gick ut på att bygga en webbapplikation, www.gpslektion.se, där lärare kan skapa lektioner som består av GPS-koordinater. På gpslektion.se kan man skapa en lektion, där varje koordinat kan innehålla texter, bilder och länkar. Lektionen kan besökas av elever med deras mobiltelefoner, och eleverna kan se på en karta var de är, och enkelt hitta till alla punkter som läraren specificerat. Där följer de instruktioner som läraren angett, som samtidigt kan följa alla på en karta. Målet var att göra det lättare för lärare att utnyttja mobila enheter och skapa GPS-ledda lektioner.

Resultat och förväntade effekter

Det är för tidigt att utvärdera effekterna på en stor skala, men de elever som testat systemet har varit positiva till idén, och skapandet av lektionerna och också fungerat bra, så ur lärarperspektiv har effekterna varit positiva.

Upplägg och genomförande

Upplägget byggde på att applikationen utformades av en programmerare, i samråd med en pedagog, och detta samarbete fungerade bra. Med en såpass liten projektgrupp går det fort att göra ändringar, och specialanpassningar.

Externa länkar

Projektets resultat, webbapplikationen GPS-lektion.se

Texten på denna sida har projektgruppen själv formulerat och innehållet är ej granskat av våra redaktörer.