Framtidens medarbetare i dagens stålindustri
Diarienummer | |
Koordinator | FRAMTIDSFRÖN IDEEL FÖRENING |
Bidrag från Vinnova | 1 626 153 kronor |
Projektets löptid | juni 2018 - augusti 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material |
Ansökningsomgång | Metalliska material: Framtidens kompetensförsörjning i metallindustrin - hösten 2017 |
Viktiga resultat som projektet gav
Genom att göra det möjligt för elever att besöka stålindustrin i sitt eget klassrum har vi skapat interaktiva studiebesök med tillhörande läromedel. Förutom att eleverna får mer kunskap om stålindustrin så bidrar besöken även till att lyfta branschen som framtida arbetsgivare. Arbetsplatser som tidigare har varit svårtillgängliga för elever kan nu besökas och utforskas. Redan vid tidig ålder kan barn och unga upptäcka möjligheterna och bredden av yrken inom stålindustrin. Målet är att skolor kommer att fortsätta att se resultatet som ett bra material att använda i sin undervisning.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vi har levererat interaktiva studiebesök på totalt 6 olika yrken som är fördelade på 20 scener med tillhörande uppgifter som elever ska lösa. FRiDA har under projekttiden testat läromedlet med elever och pedagoger under 2019-2020. Under våren 2020 har vi genomfört lektioner med pedgaoger och elever. Den traditionella praon blev och är påverkad av covid, effekt av detta blev att Skolverket hänvisar till projektet som ett alternativ till praon. Den nationella spridningen och efterfrågan har varit stor hela våren. Idag är metoden väletablerad och används av skolor runt om i Sverige.
Upplägg och genomförande
Projektet har bestått av tre delar. Den första bestod av planering av kommande produktion, alla projektparter var delaktiga. Andra delen bestod av produktion, IVARs resurser belastades mest men även Framtidsfröns. Tredje delen, lansering, påbörjades redan under 2019 i liten skala med ett yrke. Pga covid skedde lanseringen i en snabbare takt än planerat då efterfrågan på de interaktiva studiebesöken var hög. Konsekvensen av detta blev att resurser var tvungna att prioriteras i IVAR och Framtidsfrön. Resultatet blev att skolor fick tillgång till alla besöken tidigare än planerat.