Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

“FEST” (Flygplatsen som Energioptimerat Smart Transportnav)

Diarienummer
Koordinator Swedavia AB - Swedavia AB Stockholm Arlanda Airport
Bidrag från Vinnova 948 380 kronor
Projektets löptid maj 2022 - november 2023
Status Avslutat
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden
Ansökningsomgång InfraSweden2030: Lösningar för snabbare omställning till hållbar transportinfrastruktur

Syfte och mål

Testanläggning om 10 laddplatser har installerats och driftsatts. Systemutveckling, integration och anpassningar som möjliggör smart styrning av laddarna har genomförts. SMS baserat bokninssystem har utvecklats och testats. Systemet är utformat för att få info från resenärer som t.e.x hur lång tid de ska stå parkerade. Informationen används för olika typer av optimering för att åstakomma kostnadsbesparingar, effektttopskapningar och samtidigt säkerställa att resenären får den laddning de önskar. Systemet möjliggör framtida intäker från flex och stödtjänstmarknader.

Resultat och förväntade effekter

Beteendemöstret är att det uppstår två peak-perioder under en vecka när resenärer kommer och åker från flyplatsen. Utan styrning uppstår då effekttoppar, som i det fall att antalet laddpunkter skulle vara större skulle orsaka kapacitetsproblem. Många resenärer har system för värme och annat aktivt under tiden de står parkerade vilket resulterar att energiförbrukningen blir hög om de står parkerade under en längre tid. Ifall antalet kWh begränsas betyder det att dessa ej har så mycket energi som de önskar vid avresa, vilket är en problematik som uppdagats inom projektet.

Upplägg och genomförande

Projektet genomfördes med 3 delprojekt: System för kundkommunikation.(Swedavia) System för styrning av laddpunkter. (Recap) Integration. (Swedavia, Recap samt externa källor) Projektet använde sig av agila projektmodeller med sprintar som planerades och genomfördes i två-veckors cyklar. Ett antal workshops genomfördes samt styrgruppsmöten varje månad första året. Förseningarna berodde till största delen på de integrationer som krävdes mellan olika system. Erfarenheten härifrån pekar mot att en central integrationsplattform bör agera master för samtliga funktioner.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 20 januari 2024

Diarienummer 2022-00190

Statistik för sidan