Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

Extended Gates - System för hållbara tunga godstransporter genom tätort - förstudie Göteborgs Hamn

Diarienummer
Koordinator IVL Svenska Miljöinstitutet - IVL Göteborg
Bidrag från Vinnova 600 000 kronor
Projektets löptid december 2014 - september 2015
Status Avslutat
Slutrapport 2014-05611sv.pdf (pdf, 570 kB)

Syfte och mål

Projektet har genomförts som en explorativ utredning med syfte att besvara den övergripande frågeställningen: är Extended Gates en lämplig metod för att möta de problem och utmaningar som kopplar till den tunga godstrafiken till och från Göteborgs Hamn? Utifrån redovisad kalkyl och analys finner vi ingen anledning att avvisa förslaget med Extended gates.

Resultat och förväntade effekter

Resultatet av förstudien visar att en lösning med en Extended Gate utefter Hisingsleden med HCT skyttlar till och från hamnen minskar såväl antalet fordonsrörelser (50-75%) samt antalet körda kilometrar (30-50%). Denna lösning med konventionell teknik är kostnadsneutral beroende på utformning vid en volym på 90 000 enheter per år. Vid en volym på 200 000 enheter per år påvisas en kostnadssänkning om ca 50 SEK/enhet beroende på utformning av Extended Gate. CO2 minskar med upp till 30%, NOx minskar med 80% och energianvändningen per enhet är konstant.

Upplägg och genomförande

En studie innehållande följande moment genomfördes; problemformulering, avgränsning, arbetsmöten med projektgruppen, formulering av studieobjekt, insamling av empiri, kalkyl och analys, slutsatser, rapportering, slutseminarium. Den genomförda förstudien är en översiktlig analys som baseras på insamlad data, ASEK värden och antaganden för att kunna göra en bedömning av de nyttor och kostnader som en Extended Gate skulle kunna medföra. Arbetet har genomförts av IVL tillsammans med Logistics Landscapers samt företrädare för projektets intressenter och finansiärer

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 12 februari 2020

Diarienummer 2014-05611

Statistik för sidan