Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

EuroNCAP och Internationalisering, AstaZero

Diarienummer
Koordinator AstaZero AB
Bidrag från Vinnova 2 600 000 kronor
Projektets löptid maj 2020 - oktober 2022
Status Avslutat
Utlysning FFI - Styrelse initierade projekt

Syfte och mål

Syftet med duglighetsprojektet har varit att stötta AstaZeros möjlighet att delta aktivt inom Euro NCAPs olika arbetsgrupper. Både de som verkar för att utveckla och släppa nästkommande protokoll, i det här fallet mot 2023, men även de som arbetar med att följa utvecklingen av Euro NCAPs road map mot 2030. Arbetet ger kontinuerligt AstaZero ökad förmåga att kunna bidra aktivt i arbetsgrupperna och verka internationellt. Genom detta bygger vi en förmåga att förutse utvecklingen inom automatiserade fordon och kan proaktivt bygga förmågan att möta fordonsindustrins framtida behov.

Resultat och förväntade effekter

AstaZero har bidragit aktivt till de olika arbetsgrupperna genom att vid behov genomföra explorativ testning för att i bland annat kunna bedöma testmetoders robusthet. AstaZero har även bidragit i den nybildade gruppen för rating av tunga fordon för att kunna välja säkra transporter. Arbetet inom det olika arbetsgrupperna stödjer Euro NCAPs långsiktiga plan som syftar till att driva på den tekniska utvecklingen inom fordonsindustrin för att minska antalet allvarliga och dödliga olyckor i den europeiska trafiken. Det stödjer även Trafikverkets arbete mot 0 döda i trafiken.

Upplägg och genomförande

AstaZero har aktivt medverkat i de olika arbetsgrupperna både på plats hos Euro NCAP i Bryssel, men även på olika workshops runt om i Europa arrangerade av olika medlemmar i arbetsgrupperna. Även AstaZero anordnade en större workshop 2022 där en stor del av den europeiska fordonsindustrin fick chans att bekanta sig med AstaZeros anläggning. Möten har i och med pandemin övergått till större andel Teamsbaserade möten än fysiska vilket till en början fick arbetet att sakta ned och vilket ledde till att 2022 års protokoll blev förskjutet till 2023.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 8 december 2022

Diarienummer 2019-05836

Statistik för sidan