EUREKA Celtic Plus GOLD - Gigabits Over the Legacy Drop
Diarienummer | |
Koordinator | Ericsson AB - EAB/TLG |
Bidrag från Vinnova | 583 146 kronor |
Projektets löptid | april 2015 - december 2017 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Eureka-kluster medfinansiering |
Ansökningsomgång | EUREKA medfinansiering kluster 2014-2015 |
Viktiga resultat som projektet gav
GOLD är det sista i en serie av tre CELTIC-Plus-projekt som tagit fram den nya bredbandsstandarden G.fast. Denna standard, inom DSL-familjen av standarder, är ett hybrid fiber-koppar system som klarar hastigheter i gigabit-klassen. Det första projektet, 4GBB, utvecklade konceptet och initierade standardiseringsprocessen. Det andra, HFCC, slutförde den första versionen av standarden på ca fem år kortare tid än föregångarna. Det tredje projektet, GOLD, levererade bl.a. drift-funktionalitet och kunskap om hur G.fast ska användas och installeras i fält.
Långsiktiga effekter som förväntas
G.fast bär bredbandstjänster i gigabitklassen. Teknologin är den senaste i serien ADSL-VDSL-G.fast och utgör steget närmast fiber till hemmen. Standarden bidrar till att hålla europeisk telekom-industri världsledande och är en ny pusselbit i bredbandsutbudet, vilket möjliggör snabbt och kostnadseffektivt bredband till europeiska hushåll och företag. Projektet ledde till en hel serie nya produkter för fasta bredbandsnät och kunskapen som skapades inom projektet har även genererat nya lösningar på närliggande områden, så som mobila bredbandsnät.
Upplägg och genomförande
De tre projekten fokuserade på standardisering och verktyget för att driva processerna var främst att bidra inom de mest akuta ämnena. Det första projektet, 4GBB, riktade sig väsentligen mot ITU-T där transmissionsutrustning, modem, standardiserades. HFCC lade till ETSI där strömförsörjning standardiserades. G.fast kan förses med ström från hemmen och kräver inte kraft från stationssidan, en ny paradigm. GOLD arbetade med BBF för att standardisera testning och certifiering, båda nödvändiga för att G.fast skulle nå en massmarknad. GOLD skapade ca 500 standardiseringsbidrag.