Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

ECSEL 2015 RIA DENSE Autoliv

Diarienummer
Koordinator Veoneer Sweden AB
Bidrag från Vinnova 1 552 286 kronor
Projektets löptid juni 2016 - februari 2020
Status Avslutat

Syfte och mål

DENSE syftar till att eliminera en av de mest akuta problemen med automatiserad körning och avancerade förarstödsystem: Oförmågan hos nuvarande system att korrekt hantera och klassificera sin omgivning under alla väderförhållanden. Dålig väderlek - såsom snö, kraftigt regn eller dimma har länge setts som en av de sista kvarvarande tekniska utmaningarna som hindrar självkörande bilar från att föras ut på marknaden. Detta kan endast övervinnas genom att utveckla en tillförlitlig teknik för perception.

Resultat och förväntade effekter

DENSE har identifierat, specificerat och utvecklat sensorer för automatiserad körning under olika synbarhetsförhållanden, implementerat sensorfusionsmetoder som passar de kompletterande egenskaperna hos de involverade sensorerna och slutligen validerar den resulterande fusionerade sensordata för alla väder. Utvecklingen av nuvarande testmetoder för tester i dimma och regn under kontrollerad miljö har implementerats, och nya testmetoder som simulerar spray bakom ett fordon som kör på en våt väg har utvecklats och därefter överförts till AstaZeros testanläggning.

Upplägg och genomförande

Veoneers upplägg har varit som kravställare och systemintegrerare. Vi lär oss av andra partner om ny sensorteknologi och datafusions-metoder. Systemvalideringsarbetet ger oss erfarenheter av tester under dålig väderlek. Framtagen utrustning för tester i och karakterisering av spray bakom fordon som körs på våt vägbana har direkt efter projektet överförts till svenska nationella testanläggningen AstaZero som därmed kan ta vid och dels vidareutveckla testmetoderna, dels göra dessa testmetoder tillgängliga för övriga aktörer inom det svenska fordonsklustret.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 17 mars 2020

Diarienummer 2016-01592

Statistik för sidan