Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

EUREKA CELTIC RELIANCE

Diarienummer
Koordinator Bombardier Transportation Sweden AB - Bombardier Transportation Sweden AB - Huvudkontor
Bidrag från Vinnova 5 705 545 kronor
Projektets löptid augusti 2018 - mars 2021
Status Avslutat
Utlysning Eureka-kluster medfinansiering

Syfte och mål

RELIANCE utökar 5G-nätverksarkitekturen med nya funktioner som behövs för flertjänsthantering (multi-service). En nyckelinnovation i projektet är det mycket skalbara och robusta slicingkoreografi-konceptet som möjliggör erbjudande av vertikalt skräddarsydda slices "as-a-Service". Dessa bidrag förbättrar användningen av fysiska och virtuella nätverkselement, vilket ger möjlighet att vara värd för olika tjänster över samma fysiska infrastruktur. Tekniken demonstrerades mot relevanta KPI:er för statiska och dynamiska miljöer genom multifunktionella testbäddar.

Resultat och förväntade effekter

Testbädden för MITRAC Train Control and Management System (TCMS) har bidragit med experimentell validering samt relevanta KPI:er till utvecklingen av mekanismerna för RELIANCE 5G slicing-orkestrering. Resultaten inkluderar ett ramverk för analys av arkitektoniska beslut vid trådlös överföring och en multi-stream molnapplikation för underhållsprediktion. Vidare utvecklades en teknisk specifikation av en 5G-routerprototyp för tåg. Effekten inkluderar bättre arkitektoniska beslut om olika typer av trådlös överföring.

Upplägg och genomförande

RELIANCE projektet genomfördes ett konsortium bestående av Bombardier Transportation, Eduro, Westermo och RISE i Sverige och partners i Turkiet och Spanien. Det svenska konsortiet har lett två av sex arbetspaket. Projektet har främjat ett starkt samarbete, inte bara mellan det svenska konsortiets partners utan också internationellt. Att utveckla det befintliga train-to-wayside systemet inkluderar utmaningar inom många olika områden, och det aktiva konsortiet har gett en utmärkt möjlighet för olika intressenter att bidra med sin experts och lära av varandra.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 21 maj 2021

Diarienummer 2018-02036

Statistik för sidan