Coordination of core European supply chains using Optimization
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB - SICS Swedish ICT Västerås AB |
Bidrag från Vinnova | 3 203 328 kronor |
Projektets löptid | juli 2016 - november 2018 |
Status | Avslutat |
Syfte och mål
Projektet CO2REOPT syftade till att utveckla metoder och verktyg för integration av transportplanering, där leverantörer, transportörer och kunder delar en integrerad och optimerad intermodal leveranskedja. Målet var att 1) anpassa tidtabeller till prognostiserad tillgång vid produktionsplatser, efterfrågan vid destinationer och infrastrukturens kapacitet, samtidigt som man tar hänsyn till fordonsflottans tillgänglighet och 2) konstruktion av optimala, gränsöverskridande, synkromodala transporttjänster.
Resultat och förväntade effekter
CO2REOPT:s mål är att öka tillförlitligheten i järnvägstransporter, vilket har en stor inverkan på intresset för järnvägstransporter i allmänhet och i synnerhet för det högt elektrifierade europeiska nätverket. Därigenom bidrar projektet till en övergång från fossileldade transporter till en mycket grönare alternativ. Projektet har utvecklat metoder och forskningsprototyper för de granskade planeringsproblemen och slutsatserna har spridits både till forskarvärlden och industrin.
Upplägg och genomförande
Fokus ligger på två viktiga gränsöverskridande fallstudier: LKAB:s malmståg från Kiruna till Narvik, och Samskip:s synkromodala transporttjänster i korridoren från Düisburg till Norge och Sverige. Dessa korridorer kommer att studerades noggrant med kravinsamling och state-of-the-art. Därefter genomfördes algoritm- och mjukvaruutveckling, och projektet avslutades med utvärdering av effekter samt vetenskaplig spridning av resultat.