Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

Brandsäkra inredningsdetaljer för bussar

Diarienummer
Koordinator RISE Research Institutes of Sweden AB
Bidrag från Vinnova 2 100 000 kronor
Projektets löptid november 2019 - april 2022
Status Avslutat
Utlysning Hållbar produktion - FFI
Slutrapport 2019-03121eng.pdf(pdf, 426 kB) (In English)

Syfte och mål

Hållbara, kostnadseffektiva flamskyddssystem (FR) för ABS utvecklades, som uppvisar överlägsna brand- och rökegenskaper jämfört med kommersiellt tillgängliga alternativ samt bearbetnings- och mekaniska egenskaper som är intressanta för den avsedda applikationen i businteriören. Resultaten ger underlag för framtida produktutveckling vid implementering av nya hårdare regelverk och bidrar därmed till en säker och hållbar vägtransport. Under tiden kunde projektet dessutom identifiera hållbara tillvägagångssätt för att möta de nuvarande reglerna (träder i kraft 2020).

Resultat och förväntade effekter

Projektresultaten ger en lämplig kunskapsbas för framtida produktutvecklingsprojekt som kommer att behövas vid implementering av nya hårdare krav på brand och röktoxicitet i bussar. Det förväntas också att resultaten kan påverka utformningen av en ny reglering, eftersom det kunde visas att minskad brandfarlighet och röktoxicitet av ABS kan uppnås utan giftiga eller miljöskadliga tillsatser eller ökad tjocklek/vikt på bussinteriördelar.

Upplägg och genomförande

Utifrån indikationer om de kommande kraven har en systematisk utvärdering av hållbara FR-system för ABS gjorts. Baserat på dessa resultat kunde sedan ett hållbart FR ABS-material formuleras som är relevant för den ämnade applikationen vad gäller mekaniska egenskaper och processegenskaper. Optimering var inte möjlig på grund av försening av den nya förordningen, men relevant information för vidare utveckling kunde tas fram. Dessutom utvärderades tillvägagångssätt för att uppfylla de nuvarande reglerna med avseende på deras tekniska genomförbarhet och hållbarhet.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 1 juni 2022

Diarienummer 2019-03121

Statistik för sidan