Balancing Active and Passive Safety
Diarienummer | |
Koordinator | Autoliv Development Aktiebolag - Autoliv Research |
Bidrag från Vinnova | 2 278 275 kronor |
Projektets löptid | juli 2011 - juni 2014 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Slutrapport | 2011-01146sv.pdf (pdf, 373 kB) |
Syfte och mål
Projektet ledde fram till en metodologi för att förstå säkerhetsnyttan av att införa ny teknik i dagens fordonspark. Metodologin har en stor chans att bli en europeisk standard och därmed bidraga till att driva en utveckling mot optimalt säkerhetsutrustade bilar.
Resultat och förväntade effekter
Resultaten var en bas i det pågående harminiseringsarbetet och kommer att vara en bas i kommande akademiska avhandlingar.
Upplägg och genomförande
Merparten av arbetet utfördes av industridoktoranden. även om ambitionen var att doktoranden skulle komma längre med avhandlingsarbetet så har projektet tryggat en direkt nytta för samhället och kommande avhandlingsarbete (inkl doktorandens eget).