Användargränssnitt för automatiserade fordon - HaTric
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Personvagnar Aktiebolag - Avd 94741, Interaction Design Advanced Engineering & Research |
Bidrag från Vinnova | 7 665 000 kronor |
Projektets löptid | augusti 2014 - oktober 2017 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Ansökningsomgång | FFI - Fordons- & Trafiksäkerhet 2014-03-12 |
Slutrapport | 2014-01411eng.pdf(pdf, 528 kB) (In English) |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet med projektet har varit att generera designprinciper, testmetoder och prototyper som är nödvändiga för att förstå vad som utgör bra HMI-design (dvs. design för användargränssnitt) för automatiserade fordon. Fokusområden: Förarbeteende inom automatisering, användares förväntningar på autonom körning och HMI för autonom körning.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har givit grundläggande förståelse av vad som utgör bra HMI-design för automatiserade fordon, vad gäller vilka aspekter som ska beaktas vid utformningen av HMI. Dessutom har nya innovativa forskningsmetoder och explorativa HMI-lösningar utvecklats.
Upplägg och genomförande
Projektet startade med att ta fram en teoretisk grund kring förares beteende inom automation - en litteraturstudie genomfördes, två studier kring användandet av ett befintligt semi-autonomt system genomfördes och ett konceptuellt ramverk togs fram. Projektet utforskade också användares förväntningar på autonom körning. Projektet har varit explorativt och har inkluderat design och test av olika HMI-lösningar för autonom körning. En forskningsbil med möjlighet att testa olika aspekter av HMI för automatiserade fordon har också utvecklats.