Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

AI för Trafikplanering av bussar

Diarienummer
Koordinator Portalplus AB
Bidrag från Vinnova 500 000 kronor
Projektets löptid april 2020 - maj 2021
Status Avslutat
Utlysning AI - Kompetens, förmåga och tillämpning
Ansökningsomgång Starta er AI-resa! Företag

Viktiga resultat som projektet gav

Syftet med att ta fram möjligheterna för Portal+ att leverera AI-baserade lösningar har uppfylts. Det finns nu möjlighet att träna modeller baserade på neurala nätverk tillgängliga. Delmål 1, 2 och 4 är uppfyllda efter verksamhetens önskemål och inputs. Fokus lades på att få till en modell bättre istället för två liknande då verksamheten inte insåg totala värdet i delmål 3´s modell.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet har levererat en modell för att optimera bränsleförbrukning under transporter inom systemet BPL. Det har gett en planering som är 5% bränsleeffektivare. Som tidigare sagts kör en buss hos Byberg & Nordin i snitt 7000 mil om året, och drar i snitt 3 liter per mil. På de 200 fordonen detta projekt har utförts på resulterar det i en snittbesparing på 1050 liter bränsle per buss och år. Totalt ca 210000 liter bränsle. Omvaldlat till CO2 och räknat på diesel ger det enligt WTW-klimatpåverkan en besparing på ca 546900 kg CO2 per år i utsläpp.

Upplägg och genomförande

Lösningen implementerades i flera steg. Först togs en modell fram baserat på neuronnätsteknik som kan förutsäga bränsleförbrukningen för en specifik transport baserat på ett stort antal inparametrar. Modellen tränades på den mängd data vi hade tillgängligt och kunde då simulera den lägsta totalförbrukningen för en lämplig mängd transporter. Modellen ger förslag på vilka fordon som ska planeras på vilka transporter för att ge lägst förbrukning.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 9 juli 2021

Diarienummer 2020-00325