AI för Trafikplanering av bussar
Diarienummer | |
Koordinator | Portalplus AB |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | april 2020 - maj 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | AI - Kompetens, förmåga och tillämpning |
Ansökningsomgång | Starta er AI-resa! Företag |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med att ta fram möjligheterna för Portal+ att leverera AI-baserade lösningar har uppfylts. Det finns nu möjlighet att träna modeller baserade på neurala nätverk tillgängliga. Delmål 1, 2 och 4 är uppfyllda efter verksamhetens önskemål och inputs. Fokus lades på att få till en modell bättre istället för två liknande då verksamheten inte insåg totala värdet i delmål 3´s modell.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har levererat en modell för att optimera bränsleförbrukning under transporter inom systemet BPL. Det har gett en planering som är 5% bränsleeffektivare. Som tidigare sagts kör en buss hos Byberg & Nordin i snitt 7000 mil om året, och drar i snitt 3 liter per mil. På de 200 fordonen detta projekt har utförts på resulterar det i en snittbesparing på 1050 liter bränsle per buss och år. Totalt ca 210000 liter bränsle. Omvaldlat till CO2 och räknat på diesel ger det enligt WTW-klimatpåverkan en besparing på ca 546900 kg CO2 per år i utsläpp.
Upplägg och genomförande
Lösningen implementerades i flera steg. Först togs en modell fram baserat på neuronnätsteknik som kan förutsäga bränsleförbrukningen för en specifik transport baserat på ett stort antal inparametrar. Modellen tränades på den mängd data vi hade tillgängligt och kunde då simulera den lägsta totalförbrukningen för en lämplig mängd transporter. Modellen ger förslag på vilka fordon som ska planeras på vilka transporter för att ge lägst förbrukning.