Quantitative Driver Behaviour Modelling for Active Safety Assessment Expansion (QUADRAE)
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Personvagnar AB - Avd 91400, Bilsäkerhetscentrum |
Bidrag från Vinnova | 16 694 596 kronor |
Projektets löptid | januari 2016 - juli 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Slutrapport | 2015-04863eng.pdf(pdf, 1200 kB) (In English) |
Syfte och mål
Utvecklingen av förarstödsystem och automatisering inom fordonsindustrin ger ett stort behov av virtuell testning för utveckling och utvärdering av dessa system för att bidra till fortsatt förbättrad trafiksäkerhet. En kritisk del för dessa virtuella tester är adekvata modeller av förarens beteende. QUADRAE har genom experimentell data på förares beteende samt data från verklig trafik utvecklat och levererat en antal världsunika förarmodeller som implementerat och nu används inom industrin.
Resultat och förväntade effekter
Projektet har utvecklat förarmodeller för kritiska körscenarior kopplat till bakifrån kollision, korsning- samt avkörnings-olyckor som används för utvärdering av teknik för aktiv säkerhet och autonom körning. Metodiken för utvärdering som inkluderar förarmodeller har också utvecklats. Modellerna och kunskap som byggts möjliggör världsledande teknikutveckling som bidrar till att reducera olyckor och lidande i trafiken. Kunskap och data som är unik i ett internationellt perspektiv har skapats.
Upplägg och genomförande
Projektet har utgått från en vetenskaplig grund med ett direkt industriellt behov. En metodik för förarmodellering har vidareutvecklats och utifrån den har ett antal unika förarmodeller för olika situationer tagits fram. Dessa baseras på den senaste forskningen om förarbeteende. Ett omfattande arbete har varit att ta fram unik experimentell data på förarbeteende i olika situationer. Den experimentella datamängden ligger också som bas för vidare utveckling hos projektets parter.