Innovativ cirkulär modetjänst baserad på onlineförsäljning och returer (COTOUR)
Diarienummer | |
Koordinator | H & M HENNES & MAURITZ GBC AB - H & M HENNES & MAURITZ GBC AB, Borås |
Bidrag från Vinnova | 828 000 kronor |
Projektets löptid | september 2013 - augusti 2015 |
Status | Avslutat |
Syfte och mål
Projektet har syftat till att H&Ms produkter får en minskad miljöbelastning över livscykeln vid onlineförsäljning. Målet har varit att utveckla en returtjänst för oönskade kläder hos konsumenter där leveranstransporten används som returkanal. Den utvecklade returtjänsten har efter tester visat på kundacceptans och är logistiskt möjlig att genomföra med lönsamhet för transportföretaget. Dock är returtjänsten inte kostnadsneutral utifrån nuvarande beräkningsmodell för tranportkostnader, baserat på de uppmätta returvikterna i marknadstestet som understeg 8kg/paket
Resultat och förväntade effekter
Projektet har utvecklat ny kunskap hos H&M och Spring Global Mail och Viktoria Swedish ICT avseende: > Returtjänstens påverkan på transportsystemet > Konsumenters incitament att vilja returnera oönskade kläder > Indikationer på returnerade mängder > Indikationer på kundacceptans av den utvecklade returtjänsten > Organisatoriska aspekter som påverkar en storskalig implementering. > Olika sätt att samla in kläder och textilier från Onlinekunder > Aktörer som kan bidra till en fortsatt utveckling > Generaliserbarhet för andra konsumentproduktsegment
Upplägg och genomförande
För en storskalig implementering av returtjänsten behöver de organisatoriska utmaningarna beaktas för ´tjänste´ ägaren. Befintlig kunskap från innovationsområdet och forskargruppen påvisar att om den existerande och optimerade affärsmodellen i etablerade företag skall förändras, måste det ske med en specifik förståelse för att affärsmodellsinnovation utmanar existerande strukturer i organisationen och värdekedjan. Dessa strukturer måste identifieras och beaktas. Om inte, kommer den etablerade organisationen förhindra en implementering av den nya affärsmodellen.