Borås bäst på att ta tillvara tjejers innovationer

Publicerad: 14 november 2017

Digimode Passion for fashion i Borås vinner första pris i Innovate Passion, en tävling Vinnova arrangerar för att ta tillvara unga tjejers innovationskraft.

Vinnarteamet hurrar på scen

I tävlingen Innovate Passion har tjejer utvecklat nya teknikområden och yrken utifrån sina intressen och passioner på 13 platser i Sverige. 

Science Park Borås, arrangören bakom vinnaren Digimode Passion for fashion, har fokuserat på mode och modebranschens miljöproblem för att utveckla framtida innovationer. De har utvecklat en genomtänkt metod med hackaton och samverkan mellan gymnasium, universitet, offentlig sektor och näringsliv, som har stor potential att lyckas leverera framtida innovationer med fokus på passion och teknik. 

Andra pris vann Region Norrbottens koncept Passionista och tredje pris gick till Innovations- och entreprenörskapstrappan, en modell som utvecklats av Handelshögskolan i Stockholm. Publikens pris gick till Drömföreställningen i Karlstad. 

Idéerna har tjejerna utvecklat tillsammans med forskare, affärsutvecklare, entreprenörer och andra kunniga inom teknik, naturvetenskap och digitalisering. Tävlingen har fokuserat på mode, film, scenkonst, dans, heminredning, hästsport, hälsa, livsstil, skönhet och bloggande/vloggande.

Vinnarna utsågs under finalen av Innovate Passion i Stockholm den 14 november. 

Vinnarmotiveringar:

Digimode Passion for fashion, Borås

Med imponerande metoder och resultat har Passion for fashion utgått från existerande miljöproblem för att utveckla framtida innovationer.

Passion for fashion har utvecklat en genomtänkt metod med hackaton och samverkan mellan gymnasiet, universitetet, offentlig sektor och näringsliv, som har stor potential att lyckas leverera framtida innovationer med fokus på passion och teknik.

Appen Wool Tool är ett bevis på förmågan att ta fram konkurrenskraftiga idéer med stor framtidspotential.

Passionista, Norrbotten

Passionista har utvecklat ett klockrent koncept för att skapa ett mer intressant och engagerande lärande. Det är nyhetsmässigt, kommunikativt och väcker känslor om tillhörighet.

Genom att låta influensers på Instagram och Youtube använda begreppet passionista och berätta om sin passion, entreprenörskap och teknik finns stor potential att påverka unga tjejer att våga satsa på sina egna passioner. Det manifesteras genom de tre vinnande idéerna som tagits fram genom Passionista-metoden.

Innovations- och entreprenörskapstrappan, Handelshögskolan

Entreprenörstrappan är en enkel, tydlig och inspirerande trappa som ska användas för att få fram och tillvarata nya innovationer hos unga tjejer. Den synliggör innovations- och entreprenörskapsmöjligheterna inom hästnäringen och ger uppmuntran och vägledning. Modellen kan användas inom många andra områden kopplade till passion och innovation. 

 

Frågor?

Sophia Ivarsson

Handläggare

+46 8 473 31 60

sophia.ivarsson@vinnova.se