Tyska storföretag visar intresse för svenska startups

Det industriledande bolaget Henkel är ett av de tyska storföretag som gärna ser fler innovationer inom artificiell intelligens. På Hannovermässan träffade de svenska startups för framtida projekt och pilotaktiviteter.

Genom Sveriges fördjupade innovationssamarbete med Tyskland blir det enklare för svenska startups att arbeta med stora tyska företag. Henkel är ett globalt företag med över 53 000 anställda som i Sverige är mest känt för sina varumärken Schwarzkopf och WC Bref. Det är också ett företag som satsar mycket på digitalisering och bland annat har projekt inom nya affärsmodeller och tjänster, och inom artificiell intelligens (AI). För att lyckas med att ligga i framkant startade två av bolagets medarbetare 2018 Henkel X, en öppen innovationsplattform, för att utveckla samarbeten och innovation. Yannick Sonnenberg, Digital Innovation Lead på Henkel X, är ansvarig för projekten med startups och investeringarna inom digitalisering.

Industri 4.0 - en chans för Europa

– Som jag ser det är digitaliseringen av industrin, ofta refererad till som Industri 4.0 eller IIoT (Industrial Internet of Things) ett område där Europa fortfarande har möjlighet att ta en stor marknadsandel. Inom andra områden som till exempel e-handel eller sociala medier har Europa till stor del missat chansen redan. För att det här ska lyckas kommer det inte att handla om att ett företag eller ett land lyckas, utan ett starkt samarbete mellan länder och företag är vägen till framgång, säger han.

Tyskland har i dag ett stort fokus på Industri 4.0, där allt i produktionen är uppkopplat, något som även är viktigt för Henkel. Ett annat aktuellt område är automatiserad marknadsföring, där de tittar på ett AI-system som kan hjälpa till att optimera annonskampanjer och processer. Henkel X har som uppdrag att bygga ett nätverk av partners, företag och tjänster för att se till att Henkel inte hamnar efter i utvecklingen utan fortsätter att vara en innovativ marknadsledare. Yannick Sonnenberg ser möjligheten att förbättra allt från effektivitet och kvalitet till säkerhet och hållbarhet genom AI och maskininlärning.

– I slutändan handlar det om hur vi kan hjälpa affären och öka lönsamheten, så vi letar efter lösningar som funkar för vår produktion och utrustning. När allt mer blir uppkopplat och vi får in mer data som vi kan arbeta med, då kommer vi också att kunna utvärdera hur vi arbetar i dag. Kanske kommer vi att planera och bygga fabriker på ett helt annat sätt i framtiden för att utveckla och förändra vår produktion med smartare instrument, utrustning och processer, säger han.

Nya testanläggningar behövs

Många startups runt om i världen har intressanta tjänster och idéer som skulle kunna göra stor skillnad. Problemet i dag är att många av de större företagen har strikta processer och regler som gör det svårt att testa nya lösningar. Ett fel i produktionslinjen skulle kunna innebära stora förluster för ett företag och därför behövs nya sätt att testa nya lösningar under verkliga förutsättningar utan att riskera ett produktionsstopp.

– Jag tror att fler företag måste investera i testanläggningar för att kunna bli snabbare utan att riskera produktionen. Ansvaret för att höja ribban ligger på företagen då startupsen har det svårt nog att bevisa sin idé på marknaden. Vi behöver göra det enklare för dem att samarbeta och testa med oss utan att riskera vår säkerhet eller dataskydd, säger Yannick Sonnenberg.

Ett sätt att hitta nya samarbeten är genom mässor och liknande aktiviteter. Yannick Sonnenberg var på Hannovermässan för att träffa svenska startups. Av de fem företag han träffade har de valt att jobba vidare med två av dem, en väldigt bra utdelning.

– Jag tycker att det nya innovationssamarbetet är ett mycket bra initiativ, eftersom Sverige och Tyskland alltid har haft ett nära samarbete och har en likhet i att vi har starka industriföretag. Vi på Henkel X är stora fans av mer samarbeten, mellan länder och företag, inom Europa. Det är den enda chansen vi har att ligga steget före på en global marknad, säger han.

<p>Ignite Sweden jobbar f&ouml;r att svenska startupbolag ska g&ouml;ra aff&auml;rer med storbolag. P&aring; Hannoverm&auml;ssan fick svenska startups vara med och m&ouml;ta tyska bolag p&aring; plats.</p>
Senast uppdaterad 11 oktober 2019   |   Statistik för sidan