Att lära sig framtidstänka
Hur vi tänker kring framtiden på ett konstruktivt sätt som leder till konkreta hand-lingar som tar oss till en hållbar framtid för alla är en outnyttjad superkraft - men en som vi alla kan få!
Häromveckan talade jag på samma konferens som futuristen Stefan Hyttfors, som menade på att i dessa tider av exponentiell förändring, där teknologiska framsteg liksom nya beteenden och globala skeenden utvecklas i en högre hastighet än någonsin tidigare, är förmågan att ta sig till utvecklingen det absolut viktigaste. Erfarenhet, som varit den mest eftertraktade kompetensen i tusentals år håller på att bytas ut mot omställningsförmåga, fantasi och kreativitet. Erfarenhet kan till och med vara direkt kontraproduktiv när man ska ta till sig nya möjligheter och förutsättningar, eftersom det utmanar tidigare sanningar och övertygelser.
Bilden är naturligtvis mer nyanserad än vad som är rimligt att tillspetsat få fram på en scen i Gävle, men att förmågan att framtidstänka är alltmer central oavsett om man är i privat eller offentlig organisation, ung eller gammal - det råder det ingen tvekan om.
Den ideella organisationen Institute for the Future med säte på västkusten i USA har utvecklat metoder och utbildat i strategisk framsyn sedan 60-talet, och är en av de mest välrenommerade aktörerna i framsyns-branschen. På den digitala utbildningsplattformen Coursera erbjuder de en kurs i framtidstänkande - "Futures Thinking Specialization" - där man som student lär sig i en mängd spännande verktyg för att bli bättre på att tänka kring framtiden på ett konstruktivt och proaktivt sätt.
Kursen är uppbyggd i fem del-kurser som är tänkta att läsas i ett tempo på en kurs i månaden. En kurs tar 10–15 timmars studietid att genomföra, och månadskostnaden för Coursera är ca 500 kr/mån. Som kursledare får man Jane McGonigal som lotsar dig mellan vetenskapligt underbyggda metoder, teoretiska övningar och exempel från verkligheten där en mängd spännande omvärldsspaningar vidgar perspektiven. Utöver att titta på videos och läsa artiklar och annat material får man som elev också göra en del test samt ge prov på sina nyvunna kunskaper i form av uppgifter som andra elever kommer att bedöma som en del i att bli certifierad futurist. Är man det minsta nyfiken på framtiden garanteras en rolig och lärorik upplevelse!
På Vinnova startade vi under våren en studiecirkel där nästan 20 procent av alla kollegor skrev upp sig för att gå kursen tillsammans. Varannan vecka träffas vi en timme för att diskutera de senaste veckornas lektioner och sätta dem i relation till aktiviteter som är aktuella eller fundera på nya som vi borde sätta igång med. Det tog inte många veckor innan verktyg från kursen började användas internt, och efter att denna klass tagit examen i slutet av september kommer vi ha en ännu mer framtids-tänkande organisation!
Om du vill bidra till att din organisation ska bli mer framtids-redo och hjälpa dina kollegor att undvika ett tillstånd av "framtids-chock" (paralyserande tillstånd när framtiden upplevs obegriplig och omöjlig att påverka) skulle jag varmt rekommendera att samla ett gäng för att gå kursen tillsammans!
Framtiden är inget som bara händer oss, utan det är vi som skapar den, och med det man lär sig i den här utbildningen kommer du ett steg närmre den så viktiga superkraften.
Senast uppdaterad 17 januari 2024
Statistik för sidan
Kommentera
För att vara mer anonym har du har valt att stänga av vissa funktioner på vår webbplats, som till exempel att kommentera blogginlägg. Du kan ändra dina inställningar när som helst för att tillåta dessa funktioner och få en bättre upplevelse.
Ändra dina kakinställningar