Syfte och mål
Projektets syfte var att radikalt förbättra digitala skrivverktyg, skrivpedagogik och skrivkunskaper i skolan, samt
- göra elevernas skrivande roligare, mer lärorikt och meningsfullt
- ge bättre stöd till elever med skrivsvårigheter
- omfördela lärarnas tid till en mer inkluderande och individanpassad undervisning
i syfte att få bättre utbildade elever.
Resultat och förväntade effekter
Projektet har uppnått sina resultatmål. En stark aktörskonstellation bestående av behovsägare, entreprenörer, forskare och experter har tillsammans identifierat viktiga teknikområden och arbetat fram en gedigen utvecklingsplan för framtiden. Parallellt med en teknisk förstudie om språkteknologi har Invigos också utvecklat och testat en prototyp till ett skrivverktyg.
Upplägg och genomförande
Projektsamarbetet har fungerat utomordentligt väl tack vara att alla aktörer delat projektets vision, och att aktörerna valts ut för att maximera kompletterande kompetenser och minimera intressekonflikter. Styrgruppen, bestående av koordinatorn Invigos och flera behovsägare, ansvarade för strategi, resursfördelning och antagning av nya projektparter. Genomförda arbetspaket har involverat minst två, och oftast betydligt fler, projektparter.