Obligatorisk digital årsredovisning – vad blir konsekvenserna?

Vinnova, Mäster Samuelsgatan 56 tor 25 okt kl. 08:30
Evenemanget är nu fullt

Bolagsverket vill tillsammans med Vinnova veta vad obligatorisk digital inlämning av årsredovisningar skulle betyda för dig som driver ett innovativt bolag. Därför bjuder vi in till policylabb för att samskapa den 25 oktober.

Idag skickas 10 Kaknäs-torn med pappersårsredovisningar till Bolagsverket varje år. Bokföringen skapas oftast digitalt, skrivs ut i papper och scannas sedan in igen av Bolagsverket till digital form. Detta skapar både onödigt pappersarbete och ett onödigt slöseri på naturens resurser i form av papper.

I framtiden kan det av den anledningen bli obligatoriskt att lämna in årsredovisningen digitalt, för alla företag. Bolagsverket vill därför bjuda in innovativa aktiebolag/företagare som själv upprättar och skickar in årsredovisningen, samt ombud som hjälper företag med årsredovisningar, till samskapande diskussioner som utgår ifrån metoden policylabb.

Målsättningen är att ta reda på vilka fördelar, nackdelar och hinder som du ser med att årsredovisningen skickas in digitalt. Vill du eller någon i din organisation vara med och dela med sig av tankar och erfarenheter? Allt som sägs i rummet, stannar i rummet.

Vi bjuder på kaffe och smörgås från 8.30 och sedan startar dagen 8.50. Vi avslutar med att bjuda på enklare lunch kl 12 för dig som vill.

Ibland fotograferar eller filmar vi på våra aktiviteter. Om du inte vill vara med på bilder eller filmer kan du meddela detta när du kommer dit.
Läs mer om hur vi lagrar och behandlar dina personuppgifter.

Frågor?

Tobias Öhman