Så användes webbplatsen under sommaren 2019

Varje månad tittar vi som arbetar med vinnova.se på besökssiffror, besöksflöden och sökfraser för att förstå vad våra besökare är intresserade av och hur våra ändringar påverkar dessa beteenden.

Som väntat minskade antalet besökare på vinnova.se under sommaren med nästan hälften av de siffror vi brukar ha. Antalet personer som kom till webben via mejl eller sociala medier var förstås också betydligt lägre, eftersom vi inte gör några inlägg eller större utskick under sommaren.

Däremot ser vi att antalet besökare som hittade oss genom den kinesiska sökmotorn Baidu ökade rejält under sommaren. Just nu erbjuder vi både ett matchmaking-evenemang i Kina i november och en samverkansutlysning med Kina som öppnar i mars nästa år.

Innovativa startups lockar både svensk- och engelsktalande besökare

Trots lågäsong finns det några sidor som varit särskilt populära under sommaren:

  • Utlysningen Innovativa startups steg 1 var en av våra mest populära sidor med 8 123 besök på den svenska sajten och nästan 1 500 besök på den engelska sajten
  • Kalenderhändelsen Workshop om Vinnovas regeringsuppdrag kring digitala innovationshubbar fick många besök (453) trots lågsäsong
  • Även den lediga tjänsten för avdelningschef inom hälsa har fått spridning och besökts av många.
  • Under sommaren lyfte vi särskilt samlingssidorna för små och medelstora företag eftersom utlysningen Innovativa startups skapar stort intresse. SMF-sidorna ökade antalet besökare med 500% men besökarna stannar inte lika länge som tidigare så det finns anledning att se över om sidorna matchar behovet.

Den nya startsidan gav intressanta insikter om beteendeflöden

Precis före sommaren gjorde vi om toppytan på startsidan. Vi gick från en bild på grönt vass med stort fokus på finansiering till fyra puffar som lyfter både finansiering och annat innovationsarbete.

Vi har därför studerat besöksflödet från startsidan för att se hur det nya utseendet har påverkat beteendet. Vi kan till exempel se att en lika stor andel av våra besökare fortfarande hittar till våra utlysningar trots att vi skiftat fokus. Men en betydligt mindre andel hittar information om vilka vi är och vad vi gör. Detta tar vi med oss i arbetet med toppytan och snart är en ny design på plats.

I somras sökte våra besökare på kväve och sweden4

Den här månaden har vi haft ovanligt många sök på frasen kväve. Förmodligen har vi finansierat ett projekt som fått mycket spridning. Kanske är det någon här som vet?

Att ta reda på vilka ord våra besökare använder är viktigt, så att vi vet vilka ord vi bör använda i texter och metadata och hur vi bör prioritera innehåll.  Alla sökord kommer från externa besökare.

I vårt sök

De populäraste sökorden som våra besökare använde i vårt sök under juli och augusti:

  • AI och ai (80 sökningar)
  • Kväve (73)
  • Udi och utmaningsdriven innovation (49)
  • Innovativa startups (26)
  • Social innovation (24)
  • Visionsdriven hälsa (23)
  • Eurostars (19)
  • FFI (19)

På Google

De tio mest sökta fraserna är ungefär samma varje månad. Sökfraser som ökade mycket i somras var bland andra innovativa startups (+90%), sweden4 (+800%), och eurostars (+87%).

De populäraste sökorden som våra besökare använder i Google innan de kommer till vår webbplats:

  • vinnova (7423)
  • vinnova utlysningar (698)
  • Vinova [felstavat] (461)
  • vinnova lediga jobb (326)
  • vinnova innovativa startups (309)
  • vinnova sweden (181)
  • innovativa startups (157)
  • vinnova bidrag (157)
  • Vinnova udi (139)
  • Sweden4 (117)

Grotta ner dig i mer statistik

Om du är extra intresserad av statistik finns det mycket att ta del av. Varje månad sätter vi ihop rapporter med statistik som vi tycker är särskilt intressant.

I dessa rapporter kan se besöksstatistiken för en särskild typ av sida (till exempel utlysningar, kalenderhändelser, nyheter eller mikrosajter). Du kan också läsa mer om våra besökares sökord och se hur de skiljer sig från förra månaden.

Statistik juli och augusti 2019 - del 1

Statistik juli och augusti 2019 - del 2

Läs mer om hur webbplatsen används

Så används webbplatsen

Statistik hösten 2019

Statistik juni 2019

Statistik maj 2019

Last updated 13 December 2019

Page statistics