Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI:

Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI - hösten 2019

Stängde 11 december 2019

Programmet Effektiva och uppkopplade transportsystem är ett delprogram inom FFI och omfattar logistik och styrning av persontransporter, godstransporter och fordonsflottor, tjänster, service och underhåll av fordon och fordonens egenskaper och tekniska uppbyggnad. På en övergripande nivå omfattar delprogrammet samhälle, myndigheter och samhällsbyggare, varuproducenter, logistikföretag, speditörer, tjänste- och serviceleverantörer samt fordonsproducenter. Samhällets påverkan sker främst genom utformning av trafiksystem, övrig samhällsinfrastruktur, ekonomiska styrmedel och relevant lagstiftning.

Erbjudandet i korthet

Vad kan ni söka för?

Projekt som leder till effektivare och mer hållbart utnyttjande av tid, fordon och infrastruktur för gods- och persontransporter. Vid ansökan ska flera av programområdena (se sid 8 i färdplanen) finnas med och anges.

Vem kan söka?

Forskningsorganisationer eller företag, gärna i samverkan.

Hur mycket kan ni söka?

Det finns ingen övre gräns, men riktlinjen är högst 50 procent av den totala projektbudgeten. Varje enskilt projekt behöver minst 25 procent medfinansiering från näringslivet. Finansiering beviljas i max 4 år.

Viktiga datum

  • Vad handlar erbjudandet om?

    Med det här erbjudandet vill vi skapa fler möjligheter för fordonsindustrin att använda innovationer och forskningsresultat för att nå de transportpolitiska målen i Sverige. 

    Erbjudandet vänder sig till projekt som bidrar till effektivt och hållbart utnyttjande av tid, fordon och infrastruktur för gods- och persontransporter. Vi vill uppmuntra initiativ som ökar kompetensen i fordonssektorn och skapar utveckling med hjälp av innovation och forskning i samverkan.

    Prioriterade forsknings- och programområden är:

    • Anpassade transportlösningar
    • Fordons- och mobilitetstjänster (tjänster för automation och elektromobilitet, service och underhåll samt förarstöd)
    • Väg- och IT-infrastruktur
    • Regelverk, standardisering och juridik
    • Affärsmodeller kopplat till ny innovativ teknik
    • Människan i det förändrade systemet

    Under de närmaste åren efterfrågas inom FFI-EUTS projekt med större tyngdpunkt inom programområdena "människan" och "affärsmodeller" och mindre tyngdpunkt inom "fordonen". Projekt inom EUTS förväntas fokusera på systemvinsterna hos ett uppkopplat och samverkande transportsystem. Vid ansökan ska flera av programområdena (se sid 8 i färdplanen) finnas med och anges.

    Så här ansöker ni

    För att söka finansiering behöver ni fylla i ett ansökningsformulär i vår portal, Intressentportalen. Formuläret innehåller frågor om projektet, projektparter och budget.

    Ladda ner mallarna

    Alla mallar och instruktioner hittar ni på sidan Ansök och rapportera projekt inom FFI.

    Påbörja ansökan i god tid

    Tänk på att det tar tid att göra en ansökan. Att fylla i alla mallar kan ta flera dagar, eftersom de bygger på analyser ni ska göra. Börja därför ansökan i god tid. Ni kan börja fylla i uppgifter, spara och fortsätta vid ett senare tillfälle. När ansökan är färdig markerar ni den som klar. Ni kan när som helst låsa upp ansökan och göra ändringar ända fram till utlysningen stänger eller har avläsningstillfälle.

    Detta händer när utlysningen stängt

    När er ansökan registrerats mejlar vi en bekräftelse till den som står för användarkontot samt till projektledaren och firmatecknaren. Detta kan ta några timmar efter att utlysningen stängt.

    När utlysningen stängt kan ni inte ändra eller fylla i några nya uppgifter. Då kan ni bara komplettera er ansökan om vi ber om det.

    Vem kan läsa er ansökan?

    Ansökningar som lämnas in till oss blir allmänna handlingar. Men vi lämnar inte ut uppgifter om verksamheten, uppfinningar eller forskningsresultat om det kan antas att någon lider ekonomisk skada om uppgifterna visas.

    Det innebär att vi måste lämna ut handlingarna om någon efterfrågar dem. Men vi sekretessbelägger den information som vi bedömer skulle kunna innebära ekonomisk skada om den lämnas ut.

    Så hanterar vi allmänna handlingar och sekretess

    Frågor?

    Om ni har frågor är ni välkomna att kontakta någon av oss.

    Lena Dalsmyr

    Administrativa frågor

    08-473 31 61

    Per Norman

    Utlysningsansvarig

    08-473 31 73

    Vinnovas IT-support

    Tekniska frågor om Intressentportalen

    +46 8 473 32 99

    Diarienummer 2018-05324

    Statistik för sidan