Nystartade företag får 300 000 kronor var

Säkrare drift av tågväxlar under vintertid, lysande budskap på förpackningar, preparart mot kroniskt torra ögon och DNA-teknik som gör det möjligt att snabbt identifiera virus och bakterier för livsmedelsindustrin. Det är några av satsningarna i 16 nystartade, FoU-baserade företag som finansieras med 300 000 kronor vardera i satsningen VINN NU. Företagen är från Norrköping, Malmö, Jönköping, Umeå, Västerås, Uppsala och Stockholm.

Nystartade företag har det tufft. Finansiering i ett tidigt skede kan ha avgörande betydelse för att etablera sig på marknaden. Vinnovas satsning VINN NU riktas till nystartade företag som baserar sin verksamhet på forsknings- och utvecklingsresultat. Företagen finansieras med 300 000 kronor var. Bakom satsningen står Vinnova och Energimyndigheten.

Höstens VINN NU-företag 2012

AB TVÅ PUNKT ETT, Umeå, Joel Smedberg, joel@tvapunktett.se  , 0730-78 66 33, Waste Enlightened to market

ACCONEER AB, Malmö, Mårten Öbrink, marten.obrink@acconeer.com , 0730-21 31 09, Pulsbaserad högfrekvenselektronik

CHARITY STORM AB, Stockholm, Adam Hasslert, adam@charitystorm.org,  070-432 10 00, Öka och effektivisera välgörenhet på nätet